Det är svårt att förutspå vad Google kommer att göra i framtiden, även så kort som ett år framåt. Det finns lite trender som pekar i vissa riktningar och utifrån dem kan man göra kvalificerade gissningar. Eftersom en post med förutspåelser inför 2015 faktiskt blivit efterfrågad så gör vi på Brath vårt bästa, here goes.
Mer utslagning. Fler krossade drömmar, färre SEO-bolag. Google höjer svårighetsgraden hela tiden. Att bygga länkar idag som man byggde före pingvinen är en modell som inte leder framåt annat än för ett kort tag. Att bygga stora tunna sajter fungerar inte längre. Det finns en lång rad sådana exempel och Google är långt ifrån färdiga med det arbetet. Varje sådan förändring gör jobbet lite svårare för amatören, i första hand. Det blir en högre tröskel att ta sig över och vi har redan sett exempel på sökmotoroptimerare som menar att sökmotoroptimering inte lägre ger bra resultat.
Sökmotoroptimering är ett nollsummespel, om en förlorar förstaplatsen tar någon annan den. Sökmotoroptimering kan alltså inte sluta ge resultat, det kan bara bli mer komplext att ta dem. Under 2013 och 2014 krossades en rad SEO-drömmar. Ett större företag i branschen har sparkat hela sin SEO-avdelning och en hel del företag går mer mot att leverera andra tjänster. Antingen läggs mer fokus på sökordsannonsering (vilket nästan alla SEO-byråer redan har som bisyssla eftersom det passar så bra med SEO) eller så kanske man blir mer av en webbyrå eller “fullservicebyrå”. Det kommer finnas färre byråer i branschen, åtminstone om man inte räknar de allra minsta smålirarna som sitter i någon källare som byrå.
Google fortfarande störst. Det låter kanske inte som en chockerande tanke men jag ville ändå ta upp det eftersom Google tappat fyra procent av den amerikanska marknaden under december. Det finns mycket som talar för att det är en tillfällighet inom ramen för brus i datan. När januaris siffror kommer ut tror jag att Google kommer att ha återtagit vad som tillhör dem. Google har varit tämligen lugna under 2014, det har inte hänt så mycket som påverkar oss sökmotoroptimerare. En ynklig liten pingvin visade sitt ansikte i slutet av året och Google ha bekräftat att man kommer att rulla ut pingvinen på samma sätt som panda i framtiden, löpande uppdateringar snarare än stora utrullningar med jämna mellanrum.
Vi tror på ännu ett lugnt år av samma slag under 2015. Google känns lite handlingsförlamat när det gäller kvalitet i sökresultaten just nu.
Matt Cutts mer ledig. Något som spekuleras en hel del om i branschen är Matt Cutts förlängda ledighet. När kommer han tillbaka? Han har tidigare meddelat att han förlänger sin semester och om vi får gissa så kommer Matt likt pingvin och panda under 2015 gå över på rullande semester. Istället för att meddela med jämna mellanrum att han tänker fortsätta vara ledig så kommer semestern löpande förlängas med en dag per dag.