Ehandel <3 Sökmotoroptimering <3 Brath

Vår första Ehandel

Ehandel har alltid varit något av en passion för mig personligen och det hela började 2006 då min mamma och jag började sälja fårskinn på nätet. Den verksamheten finns inte kvar idag men ehandeln ligger lika nära hjärtat än, det är en anledning till att Brath ser ut som det gör idag. 

Det som började med försäljning av fårskinn, en verksamhet som faktiskt gick hand i hand med sökmotoroptimering, växte till ett intresse för försäljning på nätet rent generellt. Sökmotoroptimeringen var utan tvekan grunden i den lilla ehandel vi bedrev eftersom sök redan var något vi kunde men ehandel är så mycket mer än så, särskilt med tanke på hur små vi var (det skeppades fårskinn till ett värde någonstans i krokarna av 400.000 per år). Varje enskilt skinn var unikt och det mailades och pratades i telefon med varenda kund, för att få iväg extra foton, utvärdering av skinnet och så vidare. Idag är skinnförsäljning något som bara tillhör vår historia men vi har kvar ehandeln i nästan allt vi gör och jag vill ge dig en liten inblick, bakom kulisserna i vår verksamhet.

Ehandelsdagarna i Sundsvall

Första gången jag talade på Ehandelsdagarna möttes jag av en miljö som genast fångade mitt intresse. På samma sätt som jag optimerat sajter för sök, med ett brinnande intresse och otaliga timmar, träffade jag människor som byggt och optimerat ehandel. Jag glömmer aldrig den stora debatten om burar eller postsäckar, något många hade starka åsikter om. Det blev väl aldrig riktigt klarlagt vad som faktiskt var bäst, om det nu kan finnas något som är bäst för alla inblandade, men jag är övertygad om att en sådan diskussion är något som driver utvecklingen framåt för många företagare. På samma sätt som inom vetenskapen är det när två motstridiga teorier står mot varandra och människor verkligen lägger ner själ och hjärta på att komma fram till ett svar som vi på riktigt växer.

Ehandel på detaljnivå

En av de människor som passionerat pratade om lagerhållning, portoprissättning och nästan allt som hör till ehandel var Bernt Bergkvist. Jag slogs av det intresse han la på detaljerna inom ehandel, något som naturligtvis krävdes av en man som packade och skickade 500 paket alldeles själv en del dagar. Idag arbetar Bernt också här på Brath, som Ecommerce Manager, det innebär två saker, dels är han en av dem som driver vår egen ehandel (mer om den senare), dels så hjälper han till när vi sökmotoroptimerare kör fast med något ehandels-relaterat. Visserligen har vi alla arbetat med eller mycket nära ehandel hela våra karriärer men ibland kan man behöva input från någon som hittat billigare frimärken i Tyskland för att pressa upp marginalen.

Det är också en av de anledningar till vårt samarbete med Kodmyran. Katrin som driver Kodmyran tillsammans med sin personal har alltid varit fast övertygad om att sökmotoroptimering är A & O för hennes kunder. Därför har vi varit med och tagit fram rekommendationer, utvärderat plattformen och för dialog mer eller mindre ständigt. Jag har personligen gått igenom nästan varenda vrå i ehandelslösningen och det är också därför vi på Brath alltid kan rekommendera lösningen, vi vet att den är riktigt bra. Det är också Kodmyrans ehandelslösning som används till våra (idag) två butiker, Gardenhome och Doftljusbutiken.

Våra egna butiker

När vi i september 2014 köpte Gardenhome och Doftljusbutiken visste vi på förhand att båda butikerna är väl anpassade för sökmotorer men vi visste också att vi kan lägga resurser på sökmotoroptimering som ingen annan. Mest avkastning på sin sökmotoroptimering får man på sajter som ännu inte är sökmotoroptimerade, det finns så många enkla saker att rätta till. Men vi var övertygade om att vi kunde ta båda butikerna ett steg till. Idag, ungefär 6 månader senare är vi mitt uppe i det. Varenda produkt funderas över, varenda text skrivs om (ja, vi skriver nya texter till alla våra 500 frösorter, vi tycker att det är så viktigt) och varenda landningssida funderas på. Nästa större sak att ta tag i är navigeringen, den har stört oss som jobbar med sökmotoroptimering sedan vi tog över butiken.

En fråga jag ibland får är varför en SEO-byrå driver ehandel. Om inte texten ovan är svar nog så skulle jag vilja ge ännu ett svar. Vi vill bli i särklass bäst på ehandel bland SEO-byråer. Vi vill förstå ehandel ner på detaljnivå på ett sådant sätt att vi kan hjälpa dig som ehandlare bättre än någon annan. Vi vill sätta oss in i allt det som är viktigt för dig. Hur bra vi lyckas med det idag? Det är nog upp till dig att svara på, vad vi kan lova är att vi har ambitionen.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *