Unicode kan fetmarkera titlar och meta descriptions i sökresultatet

NÄgra av er kanske har upptÀckt att det nu gÄr att mÀrka upp sina titlar (och Àven meta descriptions) med fet stil, för de flesta anvÀndare kommer detta förmodligen som en nyhet dÄ exemplena Àr fÄ. Det ser nÀmligen ut som att Google för tillfÀllet tillÄter att man mÀrker upp titlar och meta descriptions med Unicode. Trots att det Àr relativt tidigt tycker vi att detta Àr alltför spÀnnande för att inte skriva en artikel om.

Titlar och meta descriptions fetmarkeras med hjÀlp av Unicode

SÄ vad Àr det dÄ som hÀnder? Sedan nÄgra mÄnader tillbaka har sajtÀgare kunnat mÀrka upp sina titlar med hjÀlp av Unicode. Resultatet av detta blir i vissa fall en fetmarkerad titel och/eller meta description.
Detta Àr för oss i SEO-branschen mycket spÀnnande dÄ förÀndringar pÄ sökresultatsidan alltid pÄverkar vÄrt arbete mer eller mindre. Vi beslutade oss sÄledes för att testa detta med en av vÄra bloggartiklar och fick följande resultat:

Mobilresultat med fetstil

Som ni kan se ovan Àr vÄrt inlÀgg det enda inlÀgg som Àr fetmarkerat, vilket gör att det sticker ut pÄ ett tydligare sÀtt Àn vad övriga resultat gör. I teorin bör detta pÄverka klickfrekvensen positivt för vÄrt inlÀgg men detta ÄterstÄr att se.
TyvÀrr fungerar de fetmarkerade titlarna inte konsekvent och i skrivandes stund blir titlarna inte fetmarkerade som ni kan se i exemplet för desktop nedan.

Sökresultat med titel utan fet stil

Varför Àr det en bra idé att mÀrka upp titlar med fet stil?

Genom att mÀrka upp sina titlar med fet stil ökar synligheten i sökresultatet för just din sida. En titel med fet stil sticker ut pÄ ett bÀttre sÀtt Àn en sida som inte har det, under förutsÀttning att inte alla titlarna pÄ resultatsidan har implementerat fet stil. Att sticka ut gentemot sina konkurrenter pÄ sökresultatsidan Àr ofta förenat med en högre klickfrekvens.
En annan fördel med att fetmarkera sina titlar Àr att det kan uppfattas av anvÀndarna att det Àr Google som fetmarkerar och sÄledes ger deras godkÀnnande, iallafall nÀr fenomenet Àr sÄ pass nytt. Historiskt sett har Google mÀrkt upp delar av meta description, utifrÄn sökfrÄgan. Detta tror vi kan pÄverka mÀnniskors klickbeteende till en början, innan de har lÀrt sig att det inte Àr Google som fetmarkerar titlarna.

Finns det nÄgra nackdelar med att mÀrka upp titlar med fet stil?

Det Àr fortfarande för tidigt att sÀga med exakthet om det finns nÄgra nackdelar och vilka dessa isÄfall skulle vara. Historiskt sett har Google sÀllan gillat att man överoptimerar sin sajt, sÄ den som vill testa att implementera detta bör se till att göra det med mÄtta, Ätminstone till en början.

En nackdel som har rapporterats med titlar dÀr Unicode implementerats, Àr att det inte ser ut som att de fungerar bra pÄ alla webblÀsare. Exempelvis telefoner med Àldre webblÀsare har exempelvis inte alltid kunnat tillgodogöra sig innehÄllet i titeln.

Att ha sina titlar i fetstil pÄverkar ocksÄ titlarna pixelmÀssigt (marginellt). Detta innebÀr att en titel med fet stil blir nÄgot lÀngre i Googles ögon Àn vad titeln skulle vara om det skulle vara vanlig text. Detta Àr viktigt att bÀra med sig utifall att man ligger precis pÄ grÀnsen för antalet pixlar i sina titlar och vÀljer att fetmarkera sina titlar. DÄ kan det hÀnda att Google förkortar titlarna och sÄledes inte visar hela titeln.

Hur implementerar man fet stil i sina titlar?

Om man vill fetmarkera sina titlar kan man gÄ tillvÀga pÄ följande sÀtt:

  • Gör om titelns text till Unicode och anvĂ€nd exempelvis fonten “Math sans bold”
  • Ändra titeln pĂ„ sidan
  • GĂ„ till Google Search Console och efterfrĂ„ga indexering av sidan dĂ€r titeln ska Ă€ndras
  • VĂ€nta


Det sista steget Àr det steg Àven vi Àr osÀkra pÄ. DÄ Google fortfarande ser ut att experimentera med denna funktion Àr det inte helt sÀkert att er titel blir fetmarkerad.

Vad blir nÀsta steg för denna funktion?

Om det Àr Google som experimenterar med fet stil pÄ sökresultatsidan eller nÄgon som hittat ett kryphÄl lÄter vi vara osagt. Google ser ut att tillÄta denna uppmÀrkning tillsvidare för vissa sajter. De exempel som vi visar ovan, och andra vi har observerat, Äterfinns inte skrivandes stund inte i fet stil lÀngre. Detta kan dock komma att Àndras sÄ hÄll utkik.
Vi tror att utvecklingen kommer att bero pÄ huruvida Google kommer att rulla ut detta pÄ större skala beror pÄ hur vÀl det mottas av anvÀndarna och huruvida det missbrukas genom att sajtÀgare överoptimerar sina titlar. Google kommer sÀkerligen inte vilja att hela sökresultatsidan, med bÄde titlar och meta description Àr i fet stil, sÀrskilt inte om det pÄverkar klickfrekvensen för annonserna.
Vad tycker ni om denna nya funktion? LÀmna en kommentar och berÀtta vad ni tycker och tror om fetmarkering av titlar och meta descriptions.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *