Unicode kan fetmarkera titlar och meta descriptions i sökresultatet

Några av er kanske har upptäckt att det nu går att märka upp sina titlar (och även meta descriptions) med fet stil, för de flesta användare kommer detta förmodligen som en nyhet då exemplena är få. Det ser nämligen ut som att Google för tillfället tillåter att man märker upp titlar och meta descriptions med Unicode. Trots att det är relativt tidigt tycker vi att detta är alltför spännande för att inte skriva en artikel om.

Titlar och meta descriptions fetmarkeras med hjälp av Unicode

Så vad är det då som händer? Sedan några månader tillbaka har sajtägare kunnat märka upp sina titlar med hjälp av Unicode. Resultatet av detta blir i vissa fall en fetmarkerad titel och/eller meta description.
Detta är för oss i SEO-branschen mycket spännande då förändringar på sökresultatsidan alltid påverkar vårt arbete mer eller mindre. Vi beslutade oss således för att testa detta med en av våra bloggartiklar och fick följande resultat:

Mobilresultat med fetstil

Som ni kan se ovan är vårt inlägg det enda inlägg som är fetmarkerat, vilket gör att det sticker ut på ett tydligare sätt än vad övriga resultat gör. I teorin bör detta påverka klickfrekvensen positivt för vårt inlägg men detta återstår att se.
Tyvärr fungerar de fetmarkerade titlarna inte konsekvent och i skrivandes stund blir titlarna inte fetmarkerade som ni kan se i exemplet för desktop nedan.

Sökresultat med titel utan fet stil

Varför är det en bra idé att märka upp titlar med fet stil?

Genom att märka upp sina titlar med fet stil ökar synligheten i sökresultatet för just din sida. En titel med fet stil sticker ut på ett bättre sätt än en sida som inte har det, under förutsättning att inte alla titlarna på resultatsidan har implementerat fet stil. Att sticka ut gentemot sina konkurrenter på sökresultatsidan är ofta förenat med en högre klickfrekvens.
En annan fördel med att fetmarkera sina titlar är att det kan uppfattas av användarna att det är Google som fetmarkerar och således ger deras godkännande, iallafall när fenomenet är så pass nytt. Historiskt sett har Google märkt upp delar av meta description, utifrån sökfrågan. Detta tror vi kan påverka människors klickbeteende till en början, innan de har lärt sig att det inte är Google som fetmarkerar titlarna.

Finns det några nackdelar med att märka upp titlar med fet stil?

Det är fortfarande för tidigt att säga med exakthet om det finns några nackdelar och vilka dessa isåfall skulle vara. Historiskt sett har Google sällan gillat att man överoptimerar sin sajt, så den som vill testa att implementera detta bör se till att göra det med måtta, åtminstone till en början.

En nackdel som har rapporterats med titlar där Unicode implementerats, är att det inte ser ut som att de fungerar bra på alla webbläsare. Exempelvis telefoner med äldre webbläsare har exempelvis inte alltid kunnat tillgodogöra sig innehållet i titeln.

Att ha sina titlar i fetstil påverkar också titlarna pixelmässigt (marginellt). Detta innebär att en titel med fet stil blir något längre i Googles ögon än vad titeln skulle vara om det skulle vara vanlig text. Detta är viktigt att bära med sig utifall att man ligger precis på gränsen för antalet pixlar i sina titlar och väljer att fetmarkera sina titlar. Då kan det hända att Google förkortar titlarna och således inte visar hela titeln.

Hur implementerar man fet stil i sina titlar?

Om man vill fetmarkera sina titlar kan man gå tillväga på följande sätt:

  • Gör om titelns text till Unicode och använd exempelvis fonten “Math sans bold”
  • Ändra titeln på sidan
  • Gå till Google Search Console och efterfråga indexering av sidan där titeln ska ändras
  • Vänta…

Det sista steget är det steg även vi är osäkra på. Då Google fortfarande ser ut att experimentera med denna funktion är det inte helt säkert att er titel blir fetmarkerad.

Vad blir nästa steg för denna funktion?

Om det är Google som experimenterar med fet stil på sökresultatsidan eller någon som hittat ett kryphål låter vi vara osagt. Google ser ut att tillåta denna uppmärkning tillsvidare för vissa sajter. De exempel som vi visar ovan, och andra vi har observerat, återfinns inte skrivandes stund inte i fet stil längre. Detta kan dock komma att ändras så håll utkik.
Vi tror att utvecklingen kommer att bero på huruvida Google kommer att rulla ut detta på större skala beror på hur väl det mottas av användarna och huruvida det missbrukas genom att sajtägare överoptimerar sina titlar. Google kommer säkerligen inte vilja att hela sökresultatsidan, med både titlar och meta description är i fet stil, särskilt inte om det påverkar klickfrekvensen för annonserna.
Vad tycker ni om denna nya funktion? Lämna en kommentar och berätta vad ni tycker och tror om fetmarkering av titlar och meta descriptions.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *