Hur du kan förbÀttra din sajt med internlÀnkar

En internlÀnk Àr en lÀnk frÄn en sida pÄ din sajt till en annan sida pÄ sajten. Du skickar aldrig besökaren vidare till en annan domÀn utan endast till annat innehÄll. InternlÀnkar Àr mer förlÄtande Àn lÀnkar av annat slag dÄ du kan anvÀnda dig av exakta ankartexter. De ger inte lika mycket kraft till en sajt som att fÄ externa lÀnkar men det Àr ÀndÄ viktigt att utföra dem korrekt. Vid rÀtt hantering kan internlÀnkar förbÀttra besökarens anvÀndarupplevelse och ge dig mer auktoritet.

Vad menar vi med internlÀnk?

En sajt har alltid internlÀnkar, det flesta ligger i menyn. I huvudmenyn kan du nÄ undersidor och kategorier och i footern kan det exempelvis ligga lÀnkar till kontaktformulÀr. Den typ av internlÀnkar vi pratar om i den hÀr artikeln Àr kontextuella internlÀnkar, de ligger oftast direkt i texten och skickar dig till en annan del av sajten.

Att jobba med sina internlÀnkar kan ge flera effekter:

  • HjĂ€lper Google att förstĂ„ din sajt
  • FĂ„r besökaren att stanna lĂ€ngre pĂ„ sajten
  • Du kan öka sajten auktoritet
  • Du kan framhĂ€va ditt viktigaste innehĂ„ll
  • Google indexerar snabbare
  • HjĂ€lper Google förstĂ„ din sajt

En klar fördel med internlÀnkar Àr att Google kan snabbt fÄ en uppfattning om hur din domÀn Àr strukturerad. NÀr Googlebot spindlar din domÀn följer den alla dofollow-lÀnkar, bÄde externa och interna för att fÄ ett hum om vad sajten handlar om. Den tittar samtidigt om din sajt Àr vÀrd att ranka högre eller, i vÀrsta fall, filtreras bort helt.

InternlÀnkarna ger Google en en naturlig vÀg att hoppa mellan olika landningssidor och fÄr dÀrmed veta vilka sidor som du anser hör ihop pÄ ett sÀtt eller ett annat. Du visar Google hur du kopplar samman delar pÄ sajten med varandra och fÄr en mer levande sajtstruktur Àn bara en fallande meny.

FÄr besökaren att stanna kvar pÄ sajten

Har du skrivit en artikel om kantareller och nÀmner att de kan förvÀxlas med narrkantareller kan du lÀgga en internlÀnk till en av dina tidigare artiklar om narrkantarell. Besökaren blir nyfiken att lÀra sig mer och klickar pÄ lÀnken till narrkantareller och dÀr ligger det kanske Ànnu en internlÀnk som kopplar samman narrkantareller med pluggskivling genom deras slÀktskap och sÄ vidare. Se bild nedan för ett illustrerat exempel av internlÀnkar:

 

 

HÀr ser vi hur olika kategorier och texter kan bindas samman med hjÀlp av internlÀnkar, alltsÄ internlÀnkar utöver dem som ligger i navigationen. Besökaren uppmanas att utforska mer genom att snabbt kunna hoppa till liknande innehÄll.

Öka sajtens auktoritet med internlĂ€nkar

NÀr du internlÀnkar frÄn en sida till en annan skickar du lÀnkauktoritet till sidan du internlÀnkar till. Du berÀttar för Google att landningssidan du lÀnkar till innehÄller viktig information. Sidor pÄ sajten som du anser Àr viktiga, som har innehÄll som Àr som mest relevant för din verksamhet, borde fÄ en internlÀnk. Kanske till och med nÄgra stycken, frÄn olika delar av din sajt.

FramhÀv ditt viktigaste innehÄll

Om du har svÄrt att identifiera vilka landningssidor som Àr viktiga kan du anvÀnda Google Analytics för att analysera dina landningssidor och se vilka som rankar bÀst, fÄr flest besökare, har lÀgst bounce rate, vilka produkter du sÀljer mer av och sÄ vidare. De landningssidor som rankar högt borde fÄ internlÀnkar för ökad auktoritet och chansen till Ànnu bÀttre rankning. Du kan sÄ klart Àven anvÀnda internlÀnka för att framhÀva innehÄll som du vill ska ranka högt.

InternlÀnkar har inte samma kraft som externa lÀnkar men genom att anvÀnda dem gör du det lÀttare för Google att förstÄ vilka landningssidor som Àr prioriterade och dina besökare Àr aldrig lÄngt ifrÄn ditt bÀsta innehÄll.

Google indexerar din sajt snabbare

Google följer som sagt alla lĂ€nkar pĂ„ din sajt, förutom nofollow förstĂ„s, och indexerar hela din sajt. Google har en “Fresh Bot” och en “Deep Crawl Bot” som spindlar din sajt, den första letar bland dina bĂ€st rankade sidor efter nytt innehĂ„ll och den andra gĂ„r djupare och indexerar hela sajten. Fresh Bot kan indexera med bara nĂ„gra dagars mellanrum medan Deep Crawl Bot gĂ„r igenom hela din sajt dĂ„ och dĂ„.

NÀr du lÀgger till nya sidor till din sajt vill du att Google ska indexera dem snabbt sÄ att innehÄllet börjar synas i sökresultaten. Du vill alltsÄ att Fresh Bot ska fÄnga upp dina nya sidor och det gör du enklast genom att internlÀnka till dem, helst frÄn en dina sidor som rankar högt.

NÀr Googlebot spindlar din sajt följer den internlÀnkarna till ditt nya innehÄll och indexerar de nya sidorna snabbare Àn utan internlÀnkarna. Utan lÀnkar behöver du kanske vÀnta till Deep Crawl Bot hittar nytt innehÄll, men pÄ nÀtet har du knappast tid att vÀnta!

VÀlj rÀtt ankartexter

HÀr behöver du inte vara lika försiktig som med externa lÀnkar. Exakta ankartexter pÄ externlÀnkar rekommenderas sÀllan eftersom det brukar inte se naturligt ut och Google kan anta att det handlar om lÀnkbygge vilket de inte gillar (nÀr det inte Àr naturligt!). Men nÀr du internlÀnkar har du mer frihet att anvÀnda exakt ankartext för att förmedla var lÀnken kommer att skicka dig.

Inom SEO Ă€r internlĂ€nkar ofta förbisedda, de prioriteras inte av mĂ„nga och kanske bara nĂ€mns kortfattat som “bra att ha”. Men faktum Ă€r att internlĂ€nkar kan fĂ„ din sajt att ranka lite bĂ€ttre öka indexeringshastigheten, speciellt om du har en stor sajt som saknar internlĂ€nkar idag.

Och det bÀsta Àr att internlÀnkar Àr enkelt att göra sjÀlv, bara du tar dig tiden att faktiskt göra det!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *