Hur du kan förbättra din sajt med internlänkar

En internlänk är en länk från en sida på din sajt till en annan sida på sajten. Du skickar aldrig besökaren vidare till en annan domän utan endast till annat innehåll. Internlänkar är mer förlåtande än länkar av annat slag då du kan använda dig av exakta ankartexter. De ger inte lika mycket kraft till en sajt som att få externa länkar men det är ändå viktigt att utföra dem korrekt. Vid rätt hantering kan internlänkar förbättra besökarens användarupplevelse och ge dig mer auktoritet.

Vad menar vi med internlänk?

En sajt har alltid internlänkar, det flesta ligger i menyn. I huvudmenyn kan du nå undersidor och kategorier och i footern kan det exempelvis ligga länkar till kontaktformulär. Den typ av internlänkar vi pratar om i den här artikeln är kontextuella internlänkar, de ligger oftast direkt i texten och skickar dig till en annan del av sajten.

Att jobba med sina internlänkar kan ge flera effekter:

  • Hjälper Google att förstå din sajt
  • Får besökaren att stanna längre på sajten
  • Du kan öka sajten auktoritet
  • Du kan framhäva ditt viktigaste innehåll
  • Google indexerar snabbare
  • Hjälper Google förstå din sajt

En klar fördel med internlänkar är att Google kan snabbt få en uppfattning om hur din domän är strukturerad. När Googlebot spindlar din domän följer den alla dofollow-länkar, både externa och interna för att få ett hum om vad sajten handlar om. Den tittar samtidigt om din sajt är värd att ranka högre eller, i värsta fall, filtreras bort helt.

Internlänkarna ger Google en en naturlig väg att hoppa mellan olika landningssidor och får därmed veta vilka sidor som du anser hör ihop på ett sätt eller ett annat. Du visar Google hur du kopplar samman delar på sajten med varandra och får en mer levande sajtstruktur än bara en fallande meny.

Får besökaren att stanna kvar på sajten

Har du skrivit en artikel om kantareller och nämner att de kan förväxlas med narrkantareller kan du lägga en internlänk till en av dina tidigare artiklar om narrkantarell. Besökaren blir nyfiken att lära sig mer och klickar på länken till narrkantareller och där ligger det kanske ännu en internlänk som kopplar samman narrkantareller med pluggskivling genom deras släktskap och så vidare. Se bild nedan för ett illustrerat exempel av internlänkar:

 

 

Här ser vi hur olika kategorier och texter kan bindas samman med hjälp av internlänkar, alltså internlänkar utöver dem som ligger i navigationen. Besökaren uppmanas att utforska mer genom att snabbt kunna hoppa till liknande innehåll.

Öka sajtens auktoritet med internlänkar

När du internlänkar från en sida till en annan skickar du länkauktoritet till sidan du internlänkar till. Du berättar för Google att landningssidan du länkar till innehåller viktig information. Sidor på sajten som du anser är viktiga, som har innehåll som är som mest relevant för din verksamhet, borde få en internlänk. Kanske till och med några stycken, från olika delar av din sajt.

Framhäv ditt viktigaste innehåll

Om du har svårt att identifiera vilka landningssidor som är viktiga kan du använda Google Analytics för att analysera dina landningssidor och se vilka som rankar bäst, får flest besökare, har lägst bounce rate, vilka produkter du säljer mer av och så vidare. De landningssidor som rankar högt borde få internlänkar för ökad auktoritet och chansen till ännu bättre rankning. Du kan så klart även använda internlänka för att framhäva innehåll som du vill ska ranka högt.

Internlänkar har inte samma kraft som externa länkar men genom att använda dem gör du det lättare för Google att förstå vilka landningssidor som är prioriterade och dina besökare är aldrig långt ifrån ditt bästa innehåll.

Google indexerar din sajt snabbare

Google följer som sagt alla länkar på din sajt, förutom nofollow förstås, och indexerar hela din sajt. Google har en “Fresh Bot” och en “Deep Crawl Bot” som spindlar din sajt, den första letar bland dina bäst rankade sidor efter nytt innehåll och den andra går djupare och indexerar hela sajten. Fresh Bot kan indexera med bara några dagars mellanrum medan Deep Crawl Bot går igenom hela din sajt då och då.

När du lägger till nya sidor till din sajt vill du att Google ska indexera dem snabbt så att innehållet börjar synas i sökresultaten. Du vill alltså att Fresh Bot ska fånga upp dina nya sidor och det gör du enklast genom att internlänka till dem, helst från en dina sidor som rankar högt.

När Googlebot spindlar din sajt följer den internlänkarna till ditt nya innehåll och indexerar de nya sidorna snabbare än utan internlänkarna. Utan länkar behöver du kanske vänta till Deep Crawl Bot hittar nytt innehåll, men på nätet har du knappast tid att vänta!

Välj rätt ankartexter

Här behöver du inte vara lika försiktig som med externa länkar. Exakta ankartexter på externlänkar rekommenderas sällan eftersom det brukar inte se naturligt ut och Google kan anta att det handlar om länkbygge vilket de inte gillar (när det inte är naturligt!). Men när du internlänkar har du mer frihet att använda exakt ankartext för att förmedla var länken kommer att skicka dig.

Inom SEO är internlänkar ofta förbisedda, de prioriteras inte av många och kanske bara nämns kortfattat som “bra att ha”. Men faktum är att internlänkar kan få din sajt att ranka lite bättre öka indexeringshastigheten, speciellt om du har en stor sajt som saknar internlänkar idag.

Och det bästa är att internlänkar är enkelt att göra själv, bara du tar dig tiden att faktiskt göra det!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *