En guide om Googles nya länk attribut – rel=”sponsored” och rel=”ugc”

I veckan flaggade Google för att de nu rullar ut två helt nya länkattribut vars syfte är att komplettera det redan etablerade nofollow attributet.

Förutom rel=“nofollow” kommer Google nu ta hänsyn till:

  • rel=“sponsored” (För sponsrade länkar genom reklam, sponsrat innehåll och dylikt)
  • rel=“ugc” (Användargenererat innehåll exempelvis foruminlägg och länkar i kommentarsfält)

Vi tänkte därför i denna artikel reda ut begreppen så att du som läser kan få en tydlig bild om vad de nya begreppen innebär och hur man bör använda sig av dem.

Länkar ger auktoritet till din sajt

För att reda ut begreppen är det viktigt att man först förstår vad betydelsen av en länk är.

För att en sökmotor ska kunna avgöra huruvida en sajt har auktoritet eller inte inom sitt område är länkar av stor betydelse.

Man skulle kunna säga att en sajt som får många länkar från relevanta sajter inom liknande område får större auktoritet, än en sajt vars länkar kommer från icke-relevanta sajter.

Skriver du exempelvis om trädgårdar och har merparten av länkarna från sajter som handlar om bilar tolkar Google detta som att din sajt inte är en auktoritär sajt om just trädgårdar. Ju bättre länkar du har ju bättre förutsättningar har du att ranka högre (förutsatt att ditt innehåll är bättre än dina konkurrenters och över 200 andra faktorer).

Nofollow eller dofollow – Inte längre lika svart och vitt

Historiskt sett har Google sett på länkar som antingen nofollow eller inte. Med de nya kompletterande attributen är tanken att de ska fungera som “tips”, eller “ledtrådar” om man så vill, till Google hur man ska behandla olika typer av länkar beroende på vilken status de har. Det vill säga om de är betalda länkar, användargenererade och så vidare.

Tidigare har Google uppmanat sina sökbotar att ignorera nofollow-länkar och inte följa dessa. Nofollow-länkar har därför inte överfört länkkraft som indikerar till Google att sajten i fråga, som länkas till, bör få samma stöd som i form av en “vanlig” länk.

Då en nofollow länk gjort så att sökmotorerna ignorerar länkarna i fråga, följde deras sökbotar (i teorin) inte heller efter för att se vad som fanns på andra sidan länken. Det var således en uppmaning till dem att inte gå vidare och stanna på sidan där de befann sig. Detta kommer det nu bli ändring på då alla de tre attributen kommer att behandlas som “ledtrådar” till Google för vilka länkar man ska behandlas som rankingsignaler.

Detta innebär att Google inte längre ignorerar länkarna som är nofollow, utan tar hänsyn även till dessa när de utvärderar en sajts länkar.

Google skriver själva att anledningen till att man inte bara ignorerar dessa länkar likt man gjort med nofollow är för att alla länkar tillför viktig information som kan användas till att förstå innehåll såväl som onaturligt länkbyggande.

“Links contain valuable information that can help us improve search, such as how the words within links describe content they point at. Looking at all the links we encounter can also help us better understand unnatural linking patterns. By shifting to a hint model, we no longer lose this important information, while still allowing site owners to indicate that some links shouldn’t be given the weight of a first-party endorsement.”(Danny Sullivan and Gary Illyes)

När bör man använda sig av de olika länk attributen?

  • rel=”sponsored”: Som tidigare nämnts bör detta attribut användas när det kommer till alla betalda länkar. Detta innefattar även sponsrat innehåll eller där sajtägaren på något sätt har fått kompensation för att länka till annan sajt.
  • rel=”ugc”: På engelska står UGC för “User Generated Content” som på svenska blir “Användargenererat innehåll”. Detta innefattar bland annat kommentarer, foruminlägg och annat innehåll som skapats av användare.
  • rel=”nofollow”: Som vi nämnt ovan har attributet rel=”nofollow” använts för att visa Google att du inte går i god för sidan du länkar till eller vill överföra länkkraft i form av ett godkännande av dess innehåll. Detta är fortfarande fallet och därför ska du fortsätta sätta nofollow på länkar som länkar till sajter som du inte litar på eller som du anser inte vara värdiga ditt godkännande.

Hur kan man se vilket attribut de olika länkarna har?

Nu när ni har kommit såhär långt i texten vill ni säkert också vet hur man kan identifiera vilket attribut en länk har. För att se vilka länkar som är, exempelvis nofollow  kan man, om man använder webbläsaren Chrome, antingen högerklicka på länken i fråga och “inspektera” alternativt gå in i källkoden och leta upp länken där. Om länken i fråga är nofollow finns denna tagg med i länkens HTML kod, rel=”nofollow”. Detsamma gäller om det skulle stå exempelvis rel=”sponsored” eller rel=”ugc”. Om det inte står något annat i samband med länken så är det fortfarande en dofollow-länk och överför således länkkraft i vanlig ordning.

Vad bör man som sajtägare tänka på med Googles nya direktiv

Google har själva varit tydliga med att man inte behöver gå in och ändra om i redan existerande nofollow-länkar. För de två nya attributen kan man redan idag börja använda sig av dem och Google kommer att tolka dessa som så kallade “ledtrådar” för att kunna avgöra en sajts auktoritet. En nofollow-länk kommer däremot att behandlas som den gjort tidigare fram till mars 2020, sen kommer även dessa behandlas som “ledtrådar” i Googles ögon.

När det kommer till sponsrade inlägg, det vill säga länkar som på något sätt har en bakomliggande monetär kompensation, råder Google sajtägarna att hädanefter sätta det nya länk attributet rel=”sponsored” på dessa länkar, men man kan låta de tidigare nofollow-länkarna till tidigare sponsrat innehåll finnas kvar som de är.

Det går även om man vill kombinera nofollow med de nya attributen och exempelvis rel=”nofollow ugc” om man vill vara kompatibel med tjänster som inte stöder Googles nya attribut.

Ska man bry sig om nofollow-länkar och de nya attributen?

Det kort svaret på denna fråga är: Ja, man bör bry sig. Oavsett om en länk överför länkkraft eller inte så kan den ändå generera trafik. En länk som går från ett kommentarsfält på ett forum (rel=”ugc”) kan fortfarande generera ett klick och därmed en till besökare till din sajt.

Det finns vissa inom SEO-branschen som även påstår att nofollow-länkar, även tidigare, kan ha haft en direkt påverkan på ranking positioner, men det låter vi vara osagt i denna artikel.

Vad vi vill påstå är att Google gillar när det ser naturligt ut, och det är naturligt att en sajt har en blandning mellan de nya attributen, dofollow, och nofollow-länkar. För mycket av något kan göra så att sajten börjar se onaturlig ut och då kan Google börja ställa frågor. Och alla vi som arbetar med Google vet med oss att det är mycket bekvämare att ställa frågor till Google än tvärtom.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *