Blogg & Insikter

Ge tid åt dina annonstillägg i Google AdWords

Annonstillägg är egentligen precis som det låter, tillägg till din annons som syns intill dina annonser när dina sökord triggas av en sökning. Det finns många tillägg du kan använda, och vi tänkte beskriva de allra vanligaste här. Men ibland kan det också vara svårt att veta vilka som passar till just din bransch eller ditt företag, och också varför man ska använda sig utav det. Det tänkte vi också bena ut.

Varför ska man använda sig av annonstillägg?

Svaret på denna fråga är kort och gott: För att det lönar sig.
Annonstillägg är en del av annonsrankingen hos Google, liksom bud och kvalitetsresultat är. Google premierar alltså de annonser som har annonstillägg inlagt på olika sätt. Framförallt ökar annonstillägg din CTR (click through rate). Det vill säga annonser som är större, som den blir med olika tillägg, och som också ger användaren mer information klickas i regel oftare än de som inte har det. Högre CTR kan i sin tur ge ett högre kvalitetsresultat, och ett högre kvalitetsresultat kan i sin tur ge billigare kostnad per klick. Därav lönsamheten.

En tumregel för de tillägg där du kan ha flera, som till exempel webbplatslänkstillägg, är att minst ha fyra stycken. Ett annat tips är att lägga till annonstilläggen på annonsgruppsnivå så att de blir så relevanta som möjligt för det användaren söker efter.

Syns annonstilläggen varje gång mina annonser visas?

Svaret är enkelt: Nej. Tilläggen visas endast om annonsrankingen är hög nog. Det vill säga, har du till exempel ett lågt kvalitetsresultat eller ett för lågt bud – är chansen mindre att tilläggen visas invid annonsen.

Vilka annonstillägg passar till min bransch och mitt företag?

Här är egentligen det bästa svaret att testa sig fram. Hellre fler än färre och håll koll på hur annonstilläggen påverkar din synlighet och CTR. Tänk också en extra runda kring vad du har för mål med din annonsering. Är det att locka användarna att ringa till dig? Då är samtalstillägg viktigt. Vill du locka användare till din fysiska butik? Då är adresstillägg viktigt. Vill du sälja produkter från din e-handelsajt? Då är webbplatslänkstillägg tillsammans med informationstillägg viktigare. Och så vidare.

Nedan följer de, i våra ögon, vanligaste annonstilläggen för att du enklare ska kunna reda ut vilka som passar för just er. Du hittar alla annonstillägg som finns tillgängliga här.

Webbplatslänkstillägg (sitelink extensions)

Är länkar under din annons dit du kan styra användarna till olika platser på sin sajt. Söker någon till exempel efter böcker, skulle dessa kunna vara kategorier på böcker eller de bäst säljande böckerna just nu. Är det så att du istället vill driva leads är en länk till er ”kontakta oss”-sida bra att ha här.

Informationstillägg (callout extensions)

Syns som beskrivande, korta meningar under din annons. Perfekt för USP:ar såsom fri frakt eller hur snabbt ni svarar på förfrågningar. Det här tillägget är också utmärkt att använda om ni har speciella erbjudanden just nu – då kan ni visa dessa här.

Call extensions (samtalstillägg)

Med denna syns ditt telefonnummer bredvid din annons. Sitter användaren på en mobil enhet är telefonnumret en klickbar länk.

Adresstillägg (Location extensions)

Här kan du visa vart din eller dina fysiska butiker finns, eller vart ert kontor är. Helt enkelt den adress ni vill visa upp för att visa vart användaren kan hitta er.

Det finns två relativt nytillkomna tillägg i Google AdWords som vi också tänkte gå igenom.

Tillägg med webbplatsinformation (structured snippet extensions)

Syns som beskrivande text under annonsen, lite i stil med informationstilläggen. Skillnaden är att de har en informerande ”rubrik” innan, som man väljer bland olika förinställda val. Till exempel kan man välja mellan ”Kategorier”, ”Varumärken”, ”Resmål” eller ”Tjänster”. Man kan helt enkelt visa vad man erbjuder i en lite större skala än med andra tillägg. Titta gärna igenom de val som finns i AdWords och se om det är något som kan passa för ditt företag.

Pristillägg (price extensions)

Rullades ut i mars 2017 och är därmed det nyaste tillägget. Här kan du visa till exempel från-priser på dina produkter kring det användaren söker efter. Dessa länkar också till den specifika produkten på din sajt.

Aaron Axelsson

Head of SEO / Vice VD

Aaron jobbar som Head of SEO på Brath sedan 2014 och ansvarar för kvaliteten på våra SEO-tjänster

Aaron Axelssons profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *