Blogg & Insikter

Vad är SEO-värdet på min blogg?

Vi fick en fråga från en läsare som jag bedömde som värd att besvara med en egen post. “Vad är SEO-värdet på min blogg?”

Det är inte så konstigt att frågan kommer upp, som bloggare finns det flera anledningar att fundera över SEO. Min gissning är att det är en av två anledningar som ligger bakom frågan, antingen har man en vilja att förbättra sin synlighet eller så är det frågan om att någon som arbetar med outreach kontaktat bloggaren.

Det finns inget SEO-värde

Grundproblemet här är att det inte finns något fast värde att ta reda på. I Googles tidiga dagar kunde man kanske säga att PageRank var SEO-värdet men det är knappast sant längre och det går dessutom inte att få reda på. Det finns försök att efterlikna PageRank i form av Moz Domain- och Pageauthority eller Majestics Trust- och Citationflow men de är varken särskilt exakta eller välfungerande i Sverige. De beskriver dessutom bara länkstyrka.

Vanligast när man gör en bedömning är kanske att man tittar på Majestics Trustflow i kombination med hur mycket (och hur bra) innehåll det finns och hur gammal bloggen är. Ett annat sätt är att göra bedömningen i en vertikal snarare än för hela bloggen, hur bra rankar den för sökord i vertikalen?

Den tredje modellen som jag kan tycka är den som är mest hederlig är helt enkelt att mäta trafik från sökmotorer. En blogg som driver mycket trafik från sökmotorer, särskilt om det sker på viktiga sökord, borde kunna bedömas ha ett större värde ut SEO-perspektiv.

Jag tittar hellre på relevans

Relevans är allt viktigare och blir viktigare hela tiden ur mitt perspektiv. Vår målsättning är alltid att en länk ska kunna ses av en person och den personen ska tycka att det här passade bra. Det är förstås svårt för sökmotorer att göra den bedömningen men det är ett bra riktvärde då vi alla vet att Google går åt det hållet.

Om det alltså är frågan om Outreach och bedömningen huruvida du ska länka till en tjänst eller produkt så skulle jag fråga mig, passar den här produkten mina läsare. Är det intressant och är det något jag annars skulle skriva om? Handlar det om annonsering och du ska försöka få så bra betalt som möjligt? Använd då din trafik som argument.

Är meningen istället att du vill växa din besökarskara? Då tycker jag inte att du ska stirra dig blind på siffror (om det inte är besöksstatistik i Google Analytics, då är det ok att stirra sig blind). Börja istället lära dig SEO, du behöver inte bli ett proffs men du kan göra rätt mycket själv. En bra start är vår SEO-skola.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *