En video-introduktion till statiskt innehåll med Caroline Danielsson
Många tror att Google ogillar kategorisidor. Det kan vara kategorier på en blogg eller i en ehandel, i princip alla former av sortering verkar vara problem för sökmotorn att ta till sig. Det är inte riktigt sant att en kategorisida har svårare att synas men det finns vissa kriterier som behöver uppfyllas.
Varje sida i ett sökresultat behöver ha ett eget värde. En av Googles käpphästar redan från början var att de inte ville visa sökresultat i sökresultat. Med tidigare sökmotorer var det här ofta ett stort problem, du sökte efter något och hittade i sökresultatet länkar till sökresultat för samma sak på andra sajter. Istället för att ta dig till ytterligare ett ställe där du fick en sökning ville Google ta dig direkt till källan. En kategorisida har många likheter med ett sökresultat, allt som oftast skapas de på liknande sätt och ofta ser de förvillande lika ut. Det går att komma ifrån däremot, vi behöver bara förstå vad Google anser är värdefullt.
Ett av de stora problemen med sidor av det här slaget är att de sällan har något unikt innehåll. En sida som listar alla produkter i en viss kategori har allt som oftast helt enkelt produkterna uppradade, ofta visas bild på produkten, pris, namn och en länk till produktsidan. Ibland går det att hitta ett litet utdrag ur den beskrivande texten. Det finns inget på sidan som är unikt annat än kanske rubriken och titeln på sidan. Det är det grundläggande problemet.
Om vi ser allt det material som är hämtat från andra sidor på sajten som dynamiskt innehåll, sådant som till exempel ändras om du flyttar produkten eller artikeln till en annan kategori. Innehåll som är dynamiskt är ett problem, det är svårt att hålla en sådan sida indexerad på ett bra vis, särskilt om produkterna förändras snabbt eller om du bloggar ofta. Det är dessutom bara utdrag av vad som redan finns på andra sidor på sajten, tänk på Duplicate Content. Google kommer mer eller mindre självklart välja att anse att produktsidorna är de sidor som är original när det gäller innehåller, eftersom de innehåller hela innehållet. Kategorisidan får då stryka på foten för visserligen innehåller den en vettig sammanställning av innehåll men inget eget.
Till din fördel med kategorisidan så är det som tidigare nämnt inte en binär fråga, innehållet kan vara mer eller mindre duplicerat, det är inte bara av och på. Det finns flera sätt att arbeta med sidan som gör den mindre duplicerad och mer unik.
Till att börja med så är det förstås fullt möjligt att skriva små beskrivande textrader som bara visas på den aktuella sidan om varje produkt. Det är inte alltid helt enkelt eftersom många har flera olika sorteringar. Till exempel om du sorterar på både produkttyp och varumärke i en ehandel, då kommer varje produkt synas på åtminstone två sidor och därmed blir det ändå inte riktigt unikt. Oavsett är det vettigt att ha en separat kort beskrivning som visas i listor av olika slag och en längre som hör hemma på produktsidan. En separat ingress för artiklar som är till för framsidan eller sorteringar, en annan i artikeln.
Varje sida på en sajt behöver dessutom eget statiskt innehåll. För att kunna dra full nytta av kategorier, taggar eller hur du nu skapar dina sorteringssidor så behöver alla ha helt eget material som inte är dynamiskt. Om du driver en större tidning och sorterar alla artiklar om de olika partierna under Socialdemokraterna, Folkpartiet och så vidare så behöver sidorna för dessa också ha egen text och gärna en egen bild eller två. Artiklarna i sig är inte nog. Lägg till några rader om Socialdemokraternas historia eller varför inte något om antalet medlemmar, historiska resultat eller en kortare beskrivning av partiledaren?
Genom att lägga till unik statisk text på samtliga kategorisidor försäkrar du dig om att Google upplever ett större värde. De har själva sagt att “vissa sökresultat verkar skrika efter en lista” så det är inte alls kört att ta positioner med dessa.
För sajter med riktigt många kategorisidor kan det här skapa en del problem, tänk olika former av telefonkataloger på nätet eller globala hotellbokningssajter. Det vanligaste om man har en telefonkatalog är att man vill synas på fraser som Rörmokare i Borlänge eller Svetsare Haparanda. Förr kunde man uppnå bra resultat, ibland även nu beroende på sajtens övriga sökmotoroptimering, genom att bara skära sin data på olika sätt. Det skapades lika många rörmokarsidor som det fanns orter i landet och lika många sidor per ort som det finns tänkbara yrken.
Alla sajter av det slaget har fått det mycket svårare idag och det bästa är förstås att lösa det med handskriven statisk text på samtliga sidor. Det kan vara komplicerat och kan också vara rätt tjatigt, inte bara för den som skriver utan även från besökaren. Hur stor är egentligen skillnaden på rörmokare från Avesta och Rörmokare från Alingsås och hur beskriver man dessa på ett sätt som är tillräckligt unikt?
Det finns olika lösningar på problemet, bland annat används ofta flera olika datakällor för att försöka skapa en unik sida. En som fungerat bra, under förutsätting att man haft stora mängder trafik på sajten, är användargenererat innehåll. Genom att låta besökarna fylla på med egna kommentarer har man skapat lokalt anpassat innehåll till alla kategorier. Det finns vissa faror med alla tillvägagångssätt här, om det är användargenererat eller skapat ur olika former av databaser. Mer om det under avsnittet om Panda.
Fundera på
Fundera själv över din intention med att söka efter till exempel cyklar eller bästa hotellen i Köpenhamn. Vilken typ av landningssida är det du är ute efter?