Blogg & Insikter

Guldläge på nätet – 4:e upplagan

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla är inne på fjärde upplagan. “Årets bok för alla digitala marknadsförare” har Dagensanalys sagt, “Sökmotoroptimering är makt” säger Sydsvenskan och svenska marknadsförare verkar ha tagit det till sig till fullo, jag trodde aldrig vi skulle sälja så här många.

När vi satte oss ner med första upplagan av Guldläge på nätet tänkte vi oss att det skulle vara en handbok vi kunde dela ut till nära och kära. En enkel ingång till SEO för den som ville komma igång. Jag och min medförfattare Michael Wahlgren, grundare till en av våra tuffare konkurrenter Pineberry, ville öka kunskapen om SEO generellt. Vi såg att många famlade i mörkret och riskerade gå bort sig, både i form av att missa grunderna i det egna arbetet och att det köptes en hel del konstiga alternativt farliga tjänster.

Guldläge på Nätet - Sökmotoroptimering för alla version 4

Det är 15 år sedan Michael och jag lärde känna varandra och bygga en SEO-leverans som skulle rätta till allt det som verkade ha gått snett i den svenska branschen tidigare. Vi kanske aldrig ändrade hela SEO-branschen men jag är övertygad om att vi haft viss påverkan och Guldläge på nätet är en av de bättre insatserna vi gjort. En bok av det här slaget är inget man blir rik på, jag tror jag kan räkna författararvodena i enstaka tusenlappar fortfarande, men som en möjlighet att påverka tror jag inte jag gjort någon bättre insats i SEO-branschen. Min gissning är att vi börjat krypa upp mot tio tusen sålda exemplar plus de utlåningar som görs från alla biblioteken (den finns i massor av bibliotek om du skulle vilja låna). För en bok om något så nischat som SEO känns det överväldigande för mig.

Är fjärde upplagan annorlunda än tidigare?

Det är en hel del nytt i boken, från 3:e upplagan har vi bland annat lagt till avsnitt om EAT och organisk shopping. Utöver de nya stycken som lagt till är det massor av små korrigeringar, från hur man klickar i ett sökresultat till röstsöks vara eller icke vara. Kortfattat kan man säga att om du har tredje upplagan kommer du känna igen en hel del men det finns nyheter utifrån hur Google eller sökbeteende förändrats. Har du däremot andra eller till och med första upplagan så är det i princip en ny bok och ett av de enkla sätten att köpa den är direkt från Pineberry, här.

Målsättningen har, som alltid, varit att vara en lätt väg in till SEO som vem som helst kan ta till sig. Boken är fortfarande inte så lång utan något man kan läsa på en kväll och vi är alltid noga med att förklara så att alla kan förstå.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *