Blogg & Insikter

Högtryck ute, lågtryck på nätet


Det finns E-handlare som har högsäsong på sommaren, en sillbutik, solkrämsoutlet eller solstolsshop kan säkert dra in de flesta slantarna när solen står som högst. För de allra flesta är det lågtryck i handeln just nu däremot.

De allra flesta av oss passar på att dricka sangria eller odla kryddväxter (jag får göra det i fönstret, odla kryddor alltså) istället för att ens slå igång datorn. Förmodligen är du som läser den här artikeln ett undantag, kanske är det en RSS-läsare i telefonen som är boven i dramat?

Det här innebär något för oss som marknadsför på nätet. Det kanske verkar uppenbart men det är lätt att glömma bort. Det finns alltid säsongseffekter att ta hänsyn till när du utvärderar dina insatser. Du måste jämföra med föregående år snarare än föregående månad när du öppnar analytics.

Jag tycker däremot inte att det betyder att du ska släppa arbetet under sommaren. Istället för att satsa på kvantitet kan du komma närmare dina trognaste kunder, läsare, användare. När så många andra helt slutar publicera bloggposter eller lägga upp nya varor kan du vara den som gör det. Visserligen når du en mindre publik än vanligt men du kommer dem ännu lite närmare för du är den som håller dem sällskap i hängmattan (det blev en lite läskig metafor). För visst är det väl så att du kommer återkomma till den här bloggen när hösten kommer? Visst var det bra att jag skrev idag?

 

/Magnus

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

21 juli, 2014

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *