Impecta fröhandel, familjeföretaget som driver e-handel för odlare, är en marknadsledare i branschen. Varumärket är starkt, men att växa online ställer höga krav på tid och engagemang. Tillsammans med Brath har deras organiska trafik ökat med 200% och försäljningen från Google Ads har ökat med över 200%.
Sajten har ett stort utbud med många kategorier. För att sökmotoroptimeringen och annonseringen för en sådan sajt ska lyckas, krävs god förståelse för vad besökare letar efter. Med Impecta var kommunikationen tydlig sedan dag ett, vilket gjorde samarbetet med oss på Brath till en riktig framgångssaga.
– Impecta är engagerade, strukturerade och väldigt kunniga inom sitt område. Vilket gör det stimulerande för oss att ha dem som kund. De som är experter på sin bransch kommer med unika insikter som vi i vår tur, med vår expertis, kan använda i vår annonsering för maximerad effekt, säger James Dahlgren, kundansvarig på Brath.
Resan mot ökad trafik och försäljning samt bättre ranking på sökresultat påbörjades redan 2018. Idag, fem år senare, har den organiska trafiken mot Impectas hemsida nästan dubblats och intäkterna ökat med över 60%. Det tillsammans med en träffsäker annonsering på Google Ads som ökat försäljningen år efter år med totalt över 200%
– Man behöver fokusera på det man är bra på. Vår kärnaffär är fröer som passar det nordiska klimatet. Men vi har saknat kunskaper för att nå ut i vissa kanaler och vi behövde hjälp med att öka trafiken och konverteringarna från Google. Därför vände vi oss till Brath, säger Oskar Ohlsson, Head of Ecommerce på Impecta
Så gick det till
Sökmotoroptimering och annonsering är ett kontinuerligt arbete. Enligt James blir arbetet som bäst när det finns en bra dialog med kunden samt tydligt uppsatta mål och KPI:er att jobba mot. Uppdateringar om vad som händer på Impecta vid sidan av SEO- och SEM-arbetet har gett oss insikt i planen framåt för varumärket, vilket går hand i hand med vår strategi.
– Vi har en god kontakt med Impecta och ett samarbetsklimat där vi diskuterar stort som smått under den gemensamma förståelsen för att det inte finns några dumma frågor eller dåliga förslag”, säger James på Brath.
– Det har gått väldigt bra. Brath är ett lyhört gäng som är anpassningsbara och annorlunda från andra byråer jag har jobbat med; De tar på sig experthatten och kravställer tillbaka till oss. De är väldigt bra på det. De är franka och säger vad de tycker. Det är viktigt att våra samarbetspartners känner ett ägandeskap och fungerar som en del av teamet hos oss på Impecta. Vilket Brath visar genom sitt engagemang, säger Oskar Ohlsson på Impecta.
Mål med samarbetet
Målen skiljer sig lite beroende på om det gäller SEO- eller SEM-tjänster.
SEO målet
Målet har varit att driva mer konverterande organisk trafik och göra Impecta synligare på nätet. Även intäkter samt att jobba mot att alltid ligga steget före konkurrenterna är en del av detta.
SEM målet
Målet för Google Ads har varit att öka intäkterna år för år. Detta tillsammans med att vi har haft tydliga riktlinjer för att gå balansgången mellan volym och lönsamhet.
Resultat
Stort SEO-fokus har lagts på sökord och vidareutveckling av optimeringen av hemsidan, vilket i sin tur hjälpt till att öka intäkterna från e-handeln på ett lönsamt sätt. Vi har också jobbat nära Impecta i skapandet av nytt innehåll.
- På fem år har synlighetsindex gått från 6 till 13
- Det senaste året har antalet klick in på hemsidan ökat med 18%
- Det senaste året har synlighet på Google ökat med 28%
- Trots pandemi och lågkonjunktur har deras trafik och synlighet ökat med 18%/20% under 2023
- Genom implementeringen av våra gemensamma SEO-strategier under åren har den organiska trafiken ökat med 200% samt att intäkterna har ökat med över 60%
Under vårt samarbete har annonseringen på Google Ads förändrats väldigt mycket. Det har betytt att vi har justerat vårt arbete för att kontinuerligt ligga i framkant av utvecklingen, så att Impectas annonsering alltid varit aktuell för relevanta sökningar.
- Ökat antal köp via Google Ads med 171% på fem år.
- Ökad årlig försäljning via Google Ads med 202% på fem år.
Vi jobbar med alla kunder utifrån deras förutsättningar och behov. Men bäst blir det när vi har en bra dialog med varandra och tydligt uppsatta mål att jobba mot. Impecta är dock ett bra exempel på när detta fungerar som bäst då vi utöver vår huvudkontakt Oskar även har direktkontakt med några av hans kollegor på övriga avdelningar. Det gör att vi kan ha flera projekt igång med Impecta samtidigt, säger James på Brath.
Samarbetet mellan Brath och Impecta är ett tydligt exempel på hur ett gemensamt arbete med SEO och SEM kan bidra till ett företags växtkraft och det planeras löpande för nya projekt tillsammans.
Vill du också ha hjälp med din synlighet?
Vi är experter på digital tillväxt. Vi har idag strax över 300 kunder där vi jobbar med synlighet online. Hör av dig till oss!