Blogg & Insikter

Innehåll bakom flikar – Google luras lite

Att lägga innehåll bakom en “läs mer” eller i flikar har blivit allt mer populärt, särskilt sedan mobiltrafiken blivit allt viktigare. Google har gått ut med att de kommer hantera det som annan text, eftersom det är bra för användaren. Tyvärr är det inte sant, ännu.

Att lägga innehåll bakom flikar eller en läs mer-knapp är ett smidigt sätt att sortera mellan olika information på en sida. Tidigare har Google aktivt arbetat mot det förfarandet, de vill att de ska se samma sak som en besökare ser, exakt. Inom SEO har det varit ett smidigt sätt att få in mer innehåll på överpopulerade sidor och då har Google tyckt att det missbrukats.

Till slut fick Google krypa till korset och erkänna att för åtminstone mobilbesökarna var det orimligt med långa textblock att scrolla förbi. Man gick då ut med att man skulle hantera “click to expand” annorlunda, enligt Gary Illyes var det nu ok att lägga innehåll på ett sådant sätt. Problemet är att det inte är sant.

Vi gjorde ett enkelt test

Som du vet tycker vi på Brath att man ska testa saker. Därför tyckte vi att det var läge att testa det här eftersom vi tyckt det låtit lite tveksamt. Det kan vara så att Illyes menar att det i framtiden kommer fungera så som han säger men uttalandet är från november och idag kan vi, fortfarande visa, att det inte tvunget är sant.

Vi tog helt enkelt vår sida som rankar på sökmotoroptimering och la innehåll bakom lite flikar. Nedan kan du se en bild av hur det ser ut i koden:

Källkod, click to expand

Och hur sidan ser ut för besökare:

Sidan om sökmotoroptimering

Och hur ser det ut i Googles cache då?

Googles textcache - visa mer-sida

Lägg märke till att texten inte finns med i Googles textcache. Den är helt enkelt inte med i indexet. Ta en titt själv på vår sida så ser du det tydligt, men du får göra det lite snabbt, det är en viktig sida och även om det är roligt med test så kommer vi att ändra tillbaka.

Vill Google mer än de klarar?

Det är oerhört sällan Google säger sådant som är direkt felaktigt. Ofta kan man få något luddigt, ofta kan det vara dimridåer men det är sällan rakt ut felaktigt. Det här stämmer helt enkelt inte och det får mig att undra om inte Google faktiskt försökte komma till rätta med det men misslyckades.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

4 kommentarer

    Se exempelvis – googla på “Är detta rätt bild? Behöver ett nytt styre. Borde inte detta se ut som det blåa 15mm low riser?” som är “dolt” bakom en flik.

    Svara

    Råkade skicka iväg innan jag var färdig.

    Se även googlingen på “Hybrid betyder ju blandning, och det är precis vad hybridcykeln är: en blandning mellan motions- och tävlingscyklarnas snabbhet, men med standardcyklarnas komfort. Det finns många olika typer av hybridcyklar, men vilken passar just dig?”

    som återfinns bakom en “Läs mer”-länk på

    Svara

    Ja, Google hanterar det helt enkelt olika i olika lägen. Det finns lite fler studier som visar att det är bättre att visa hela texten även om Google hittar det som finns bakom flikar. Den här är värd att läsa: https://www.rebootonline.com/blog/hidden-text-experiment/

    Vi kommer alltså från och med nu åtminstone rekommendera att man visar hela texten. Det kan förstås mycket väl hända att vi ändrar den rekommendationen, det är svårt att veta vad som händer med ett mobile first-index när och om det rullas ut. Jag tror personligen inte att skadan är enorm om innehållet ligger bakom en flik men om man jagar varje fördel är det utan tvekan värt att se över.

    Svara

    Som en intressant liten uppdatering så rankar, idag, den här bloggen högre om du söker efter hela stycket. Detta trots att bloggen knappast är lika relevant som sidan på Cykelkraft och nog egentligen inte borde förtjäna den positionen.

    Svara

Lämna ett svar till Christoffer Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *