Blogg & Insikter

Fylligt innehåll eller text

Inom SEO-branschen har man under en längre tid pratat om fylligt innehåll, i motsats till bara text. Vad är viktigast egentligen?

Google har tidigare bara hanterat text. Man har automatiskt läst dokument och katalogiserat vilka ord som finns i dessa. Utifrån orden i texten (och en rad andra parametrar) har man sedan sorterat dokumenten i ett index. Det har hela tiden funnits en vilja, men tekniken har inte klarat det, att katalogisera bilder, video och ljud också. Det gör att man har börjat premiera dessa typer av innehåll.

Som webmaster eller bloggare är det alltså bra för din sökmotoroptimering att fylla på med bilder och liknande i dina artiklar.  Videoklipp kommer att ge en liten skjuts och så vidare. Frågan är då vad som är viktigast?

Sökmotoroptimerare, kanske internetmarknadsförare generellt, har en förmåga att få shiny object syndrome. Man går igång ordentligt på det allra senaste. Det är jättebra med bild och video men kärnan i sökmotorn är fortfarande text. Google klarar idag inte av att förstå varken bilder eller video i någon vidare utsträckning. Man lyckas se, någorlunda, vad som liknar vad men man klarar inte av att tolka innehållet.

Magnus Bråth sökresultat

Google har blivit bättre på att jämföra bilder, se vilka som liknar andra och så vidare men man förstår inte innehållet. Ta en titt på sökresultatet för mitt namn, i mångt och mycket är det jag på bilderna men både Aaron Axelsson och Adolf Hitler har lyckas smyga in. Anledningen är enkel, det är inte innehållet på bilden som avgör vad Google tror att den föreställer, det är den kringliggande texten. Aaron nämns tillsammans med mig ofta och Hitlerbilden kommer från ett klipp som Victor Kaugesaar laddat upp (som jag skrivit om på min blogg med domänen magnusbråth.se).

Fylligt innehåll är jättebra

Sammanfattningsvis kan man säga att fylligt innehåll är jättebra och Google premierar sidor som har mer än bara text. Tro inte att det är en ersättning däremot, texten är fortfarande kärnan i Googles sökmotor och du behöver lägga minst lika mycket energi på dina texter som tidigare.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

13 juli, 2016

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *