Dra full nytta av Mynewsdesk för din SEO

Mynewsdesk är en av de större tjänsterna för att få ut pressreleaser som företag. Vad många inte tänker på är att det kan vara en riktigt bra resurs i ditt SEO-arbete.

Vi använder själva Mynewsdesk och berättar om alla nyheter i företaget, det kan handla om nya produkter i någon av butikerna, när vi fått något pris eller liknande. Hur man ska hantera pressreleaser och mediakontaker är något som inte finns utrymme för idag, för det är naturligtvis en helt egen vetenskap. Det vi ska titta på idag är effekterna på din sökmotoroptimering.

Akta dig för att återanvända material

Till att börja med behöver vi komma överens om att du inte kan publicera samma innehåll på flera ställen. Så kallat duplicate content kommer att skada din sökmotoroptimering. Du behöver skriva unikt material för Mynewsdesk på precis samma sätt som på alla andra ställen. Med det sagt så behöver du också se till att ha en naturlig koppling till din sajt, vi ska gå in på hur och varför.

Du behöver en anledning att länka

Många tidningar och sajter som använder sig av Mynewsdesk för att hitta nyheter har någon sorts policy för länkar ut. Det här är ett problem för en av de viktiga aspekterna med att använda en sådan här tjänst för sökmotoroptimering är att du vill få länkar från förtroendeingivande källor. Om en större dagstidning skriver om dig vill du dessutom få en länk från artikeln.

Därför vill du ha en god anledning för skribenten att hänvisa till din sajt, mer än att det bara är du som står bakom nyheten. Lösningen här är mer läsning. Det är lättast förklarat med följande exempel:

Du driver en kokosnöt-butik som du vill ge en liten SEO-skjuts till så du sätter ihop en stor undersökning om svenskarnas kokosvanor. Du går noga igenom all kokosdata du kan komma över till dess du hittar en intressant vinkel. “7 av 10 svenskar tar kokosnötterna med till sängen” blir din pitch. Du skriver en pressrelease om just det och med den datan som stöder just det. Du får med något bra citat från en kokosälskare och vips är releasen klar.

Nästa steg är att publicera en studien i sin helhet tillsammans med mycket mer material på din sajt. Du tar fram diagram och visualiserar all din kokosdata på en sida på sajten och refererar till den i pressreleasen. Nu har du skapat en naturlig anledning att länka för journalisten som skriver, du har mer värde för den som är intresserad av att läsa mer.

Ett till exempel

Ta en titt på den här artikeln på Fastcoexist.com. Det är en artikel om 6 timmars arbetsdag där de förstås tar upp oss. De nämner också några andra företag men endast ett företag har fått en länk, varför?

Anledningen är enkel, vi hade relevant material att länka till på vår sajt medan de andra inte hade det. Jag publicerade en enkel artikel på engelska i samma ögonblick som jag märkte att vi började få spridning i internationell press. Det behöver inte vara mer än så, en liten genomgång över hur jag tänkt kring våra arbetstider och lite data om hur företaget utvecklas. Det är länkbart material där de andra saknade det.

En sista liten fördel

En ytterligare liten fördel med Mynewsdesk som kan vara värt att nämna. Som jag förstår det fick de trubbel i någon av Googles större uppdateringar och verkar ha åtgärdat det genom att sätta attributet nofollow på sina utlänkar. Problemet verkar åtgärdat, gissar att det handlade om att få bukt med lågkvalitetsinnehåll.

Nofollow är naturligtvis tråkigt men om du skaffar dig ett pressrum hos dem så får du riktiga länkar i form av resurslänkarna. Det är inte världsomvälvande förstås men det är en ganska pålitlig länk som helt klart tilldelas ett visst värde av Google.

Vi har ett samarbete

Till sist vill jag också säga att Brath har ett samarbete med Mynewsdesk. Det är inte något konstigare än att vi fått en rabatt för våra kunder. Så om du är kund hos oss och är intresserad av ett eget pressrum hos Mynewsdesk, hör av dig så ordnar vi det.

Kommentarer

  1. Google har väl nyligen varnat för att man inte ska använda pressreleaser för att öka på sin sökmotoroptimering?

  2. Nja, det är en sanning med modifikation. För det första så tycker jag nog personligen att man inte ska tro på alla Googles utspel. För det andra så behandlade de i första hand amerikanska pressrelease-tjänster där din text sprids ut på ett stort antal domäner.

    Man hade byggt system av pressrelease-sajter som återpublicerade texter in absurdum och det gav resultatet av en lång rad länkar från texter som var identiska. Det kunde ge lite snabba positioner och det var vad Google varnade för. Här hittar du lite mer läsning om det: http://searchengineland.com/google-links-in-a-press-release-should-be-nofollowed-like-advertisements-168339

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *