Att mäta sig mot konkurrenter är det måste. Inom SEO är det en viktig del för att säkerställa att vi hela tiden klättrar. Det ger oss även möjligheten att ta tempen på branschen som helhet – det kanske ser ut som tillväxten går trögt, men om hela branschen är drabbad av lågkonjunkturen är den långsamma tillväxten plötsligt en fin vinst!
Det som har varit svårt med benchmarking mot konkurrenter är att vi har inte deras data. Vi kan göra antagande men vi har sällen den mängd information vi vill ha.
Analytics försöker stilla vår hunger efter mer data!
Benchmarking rullar ut i GA4
I augusti gick Google Analytics-teamet ut och sa att inom kort kommer deras kunder att kunna jämföra sin data mot konkurrenternas. Du kan alltså få information om hur dina siffror ställer sig mot andra.
Allt är så klart helt anonymiserat, du kommer inte få exakta siffror och sajtnamn. Men du kommer att se om dina siffror ligger i linjen med resten av branschen. Väljer du att använda benchmarking kommer även din data att anonymiseras och kunna visas för konkurrenterna.
Datan förnyas var 24:e timme och kommer att visa exempelvis trendlinjer och medianen i branschen. Du kommer att få riktmärken för: förvärv (acqusition), engagemang (engagement), bibehållande (retention) och intäktsgenerering (monetization).
Gör rätt inställningar i Analytics redan nu
Detta håller ännu på att rullas ut så vi har inte alla detaljer. Vi kan alltså inte visa exempel hur det ser ut – men uppdaterar det här inlägget så snart vi kan!
Men tills vidare kan du redan nu säkerställa att ditt konto är preppat för att kunna jämföra.
För att kunna se dessa siffror behöver du göra rätt inställning i Analytics:
För svenska Analytics:
Administratör > Kontouppgifter > Checka i boxen “Bidrag till modellering och företagsinsikter”
För engelska Analytics:
Admin > Account Settings > Checka i boxen “Modelling contributions & business insights”
När vi vet mer – får ni veta mer!
Trevlig helg på er!