Blogg & Insikter

Konsolidering att vänta i SEO-branschen 2018?

Kan vi förvänta oss att fler SEO-byråer blir uppköpta under 2018? Det är vad jag förutspår men det är också vad jag trott om alla år.

Runt jultid börjar alla byråer titta i spåkulan. Vad kommer hända under nästa år? Vi är på Brath är lika illa och vill försöka titta framåt. Det ska vi göra framförallt genom att titta på 2017 och det året är det som på allvar tagit mina tidigare förutspåelser till sig.

2010 skrev jag följande:

Framför allt finns det en sak som jag är fullkomligt övertygad om och det är att branschen kommer behöva konsolidera och det kommer finnas ett fåtal svenska SEO-bolag kvar om 5 år.

2012:

Under 2013 kan vi nog räkna med en hel del konsolidering i branschen.

2018 års titt i spåkulan

Vi kan kanske nöja oss med att de gånger jag tidigare sagt att det kommer bli konsolidering i branschen så har jag haft fel (ofta). Under 2017 såg vi en hel del sammanslagningar och uppköp däremot och det är en trend som började redan tidigare, med JajjaEurovator och Viva MediaMediaanalys. Under året har vi sett bland andra Curamando köpa Conversionista, vi har köpt Teveo och Torget.se köpte Getupdated.

Jag är övertygad om att det inte är slut här. Branschen är fortfarande ung men om man bortser från de allra minsta och yngsta företagen så kommer det behövas utkristalliseras vilka som är de svenska byråerna inom sök. Jag tror fortfarande att det kommer bli någonstans kring 3-5 byråer av någon storlek kvar, frågan är om man är på sidan som blir slukad eller om man är en slukare.

Många av de affärer jag nämner är små men jag ser det som tydliga tecken på att det kommer hända saker och jag tror vi kan vänta oss större köp.

Jag har som sagt haft fel ett antal gånger tidigare när jag gissat exakt samma sak så jag vill lämna frågan öppen: Vad tror du?

 

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

16 december, 2017

2 kommentarer

    Två intressanta uppköp har faktiskt redan hänt efter att jag skrev den här posten. Det första är att Cloud Republic, en ny aktör i branschen köpt upp Anegy Online Marketing. Priset för bolaget var 7 miljoner kronor. I mina ögon en väldigt låg värdering på ett företag som kan visa en någorlunda tillväxt och en faktisk vinst på en miljon kronor. En rolig detalj är att det här faktiskt handlar om ett företag jag själv aldrig hört talas om vilket visar att det bubblar upp lite mindre aktörer under ytan. Stort grattis till de inblandade i köpet.

    Den andra intressanta händelsen är inte direkt i branschen men LRF Media köpte i veckan Ehandel.se. LRF Media som kanske är mest kända för deras Tidningen Land har tidigare haft fler vecko- och månadstidningar inom ett flertal segment även om man nu har sålt bort en hel del.

    Svara

    Jag har hållit inne med att publicera det här till dess de själva gick ut med det men en stor sammanslagning/uppköp har hänt i branschen. Vi talar om Jajja och WGP (https://www.beaconomist.net/2018/04/18/nppdvB-tre-byraer-bildar-digital-performancejaette).

    Det kom som en chock för mig när jag efter en tillställning med branschfolk fick höra att Jajja köpt WGP. Jajja har haft ett tydligt fokus på småkunder medan WGP försökt göra sig till ett namn med större kunder vilket gjorde att jag blev förvånad över deras ihopgående.

    Det är roligt att min gissning om året visar sig allt mer riktig, särskilt roligt är det när det kommer från lite oväntat håll. Jag skulle vilja passa på att önska alla inblandade lycka till.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *