Blogg & Insikter

Om du äger de vanliga sökresultaten kan du bestämma priset på Ads

Den som äger de organiska resultaten kan bestämma priset på Google Ads. En detalj som många missat i sökresultaten är vad det innebär att äga olika områden av sökresultatsidan. Om du krossar i Google Ads driver du mycket bra trafik, om du toppar alla organiska resultat kan du tvinga konkurrenten betala mer än han eller hon orkar.

Det finns en rad olika faktorer som samspelar för att skapa ett mycket specifikt läge på sökresultatsidan. En aspekt är att den som syns bra både i annonsdelen och i de vanliga sökresultaten tenderar att få fler klick på båda. Kanske är det igenkänningsfaktorn eller så är det förtroendeskapande att finnas i båda, det är åtminstone en effekt. Om du har både förstaplatsen organiskt och syns ovanför sökresultaten bland annonserna kommer du alltså ha en bättre CTR (click through rate, andel av sökningarna som leder till klick på din annons eller din sajt i det organiska resultatet). Vi vet alla att bättre CTR på annonserna leder till att dina bud värderas högre.

En annan aspekt är att i många segment är Google den riktigt stora tillväxtmotorn. Det är i sökresultaten man bygger sitt företag i dessa segment och det finns en mycket viktig skillnad mellan SEO och SEM här. Den som lyckats bra med sin SEO och håller de organiska resultaten har inte en accelererande kostnad när mängden klick börjar öka snabbt, är man vass på Google Ads och klicken skjuter i höjden skjuter också kostnaden i höjden (även om priset per klick minskar).

Marginalerna organiskt klår marginalerna betalt

Den stora effekten av detta är att den som håller förstaplatsen organiskt har en enorm fördel mot den som är vassast på Google Ads. Kostnaden per försäljning blir på sikt stadigt lägre på SEO-satsningen. Även på Ads kan man pressa ner CPA förstås men till en viss gräns, Google tänker inte släppa sin del av pengen (man kan ana det på att Google inte har snabbt sjunkande intäkter). Kombinationen av att få en något bättre CTR i grund från att finnas i båda resultaten och att man i samma sökresultat som man annonserar också har en mycket lönsammare “annons” gör att på sikt kan man betala mer för sina annonser än konkurrenten och ändå vara lönsam.

Det finns förstås mycket mer som spelar in, marginalen på produkten, om man har kapital i ryggen eller inte och så vidare. Allt annat lika däremot, har den som finns i båda resultaten ett ordentligt försprång och den som är lite lömsk inser att man då kan buda upp ordentligt på Ads. Pressa upp priserna i hela segmentet på ett sådant sätt att det inte längre blir lönsamt för konkurrensen. Du har möjlighet att sätta priset på Google Ads på ett sätt som andra inte har.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *