Blogg & Insikter

Ordentliga misslyckanden i Braths historia – och vad vi lärde oss

Jordgubbe i vatten

När företaget växer snabbt och allt snurrar är det lätt att förledas att tro att man kan allt som har med det att göra. Min syn på företagande är just så, ibland känner man sig som en kung men ibland känner man sig också helt värdelös.

När man missat en stor pitch, om man tappat en viktig kund eller om något annat krånglar är det lätt att känna sig helt kass. I de lägena kan det vara på sin plats att fundera över vad man faktiskt lyckats med för i de flesta företag får man en del av båda. Det samma gäller när man känner sig på topp. Jag upplever att många som lyckats med något inom entreprenörskap helt plötsligt tror sig kunna allt, och jag kan nog känna igen mig lite också. Därför ska vi titta på misstag vi gjort och vad vi lärt oss, om något, av dessa.

Topp 3 misstag vi gjort på Brath

1. Fel samarbetspartners

Att ge sig i säng med fel person är dumt. Ibland händer det däremot och vi är inte utan att vi gjort det misstaget. Ett bra exempel är när vi investerade i en inredningsbutik. Vi var alla glada och uppspelta men det visade sig att vi passade dåligt ihop. Efter något halvår avbröt vi avtalet och det var inte utan att vi kände oss lurade, vilket förmodligen gällde för alla inblandade.

Lärdomen vi dragit av detta är att rätt person är lika viktigt som rätt produkt. En affärspartner är någon man får leva med och då behöver det vara någon man kommer överens med. Vi är därför oerhört mycket noggrannare med våra partners nu.

2. Dåliga rekryteringar

Att anställa fel person, även om det är en provanställning eller för ett kortare inhopp kan skada ett företag ordentligt. Vi har gjort flera sådana dåliga rekryteringar och varje gång har vi fått äta upp det. Inte bara får man inte ut det man förväntade sig utan effekten kan bli negativ, ibland ordentligt negativ.

Att bli bra på att rekrytera är svårt, särskilt om man måste anställa många. Bra rutiner, rätt intervjufrågor och stenhård process tror vi är lösningen. Det är åtminstone den läxa vi lärt oss.

3. Halvhjärtade affiliatesatsningar

Vi har sedan starten gjort ett antal halvhjärtade affiliatesatsningar. Det var inte tänkt så men så mycket annat tog tid, vi har inte orkat bry oss om våra mäklarsajter eller hotellsajter alls sedan företaget startade, kunder är det som tagit tiden. Till sist blir det så att en sajt får de intäkter den förtjänar och om man inte arbetar aktivt med sin SEO kan man inte heller hoppas på att ranka. Så kan man man nog säga att det gått med alla de sajterna, totalt ligger kanske intäkterna på 10.000 kr per månad på något som skulle kunna blivit något bra. Nu blev det inte det.

Vad kan man lära sig av det? Ja, kanske att om man ska göra något ska man göra det ordentligt. Vi har nog lagt planerna för dessa på is helt enkelt. Vi prioriterar vår kärnverksamhet istället.

Som du förstår…

Som du säkert förstår har det här varit kostsamma misstag för oss. Företaget har lidit av att vi, kanske särskilt jag, fattat dåliga beslut. En viktig detalj är att det har inte hindrat oss från att växa och det är nog budskapet jag vill skicka med den här posten. Det går framåt ändå, det är mänskligt att fela och det är inte hela världen.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *