URL är en förkortning för Uniform Resource Locator. Den används för att peka på resurser på nätet och översätts ofta, lite slarvigt, till sökväg. Allt som oftast handlar det om först ett protokoll (till exmpel Http eller Https), en domän (exempel.se) och det som egentligen är sökvägen (/kategorin/) för att avsluta med filnamn (sidan.html).
Det här skulle ge
Du känner förstås igen det från adressrutan i din webbläsare. Det är långt ifrån alltid URL:er ser ut på det sättet däremot. Mer utvecklade språk än bara HTML gav upphov till vad som kallas dynamiska URL:er, som innehåller variabler. Ur SEO-hänseende är dessa inte riktigt lika bra som traditionella, statiska URL:er enligt det första exemplet.
De kan se ut så här:
Det går att skriva om dessa till statiska och det är något vi rekommenderar våra kunder. Aneldningen är att en URL som innehåller information som går att läsa för en människa är bättre även ur SEO-hänseende, Google använder informationen i sökvägen för att positionera sidor i rätt sökresultat.