Vad är sökvolym?

Sökvolymen är hur många sökningar som görs på ett specifikt sökord under en viss tidsperiod. Ett sökord är ord eller fraser som en potentiell kund söker på för att hitta en produkt, en tjänst eller information.

Google har sitt eget verktyg sökordsplaneraren som gör det enkelt att hitta sökord som är relevanta för olika företag och e-handlare. Här kan man se vilken volym som respektive sökord har samt se hur antalet sökningar förändras över tid. Säsongsbetonade sökord som exempelvis “grillar” har naturligtvis fler sökningar i Sverige under sommaren än under vinterhalvåret.

Vad ska man då tänka på gällande sökvolym? Det är vanligt att fokusera för mycket på stora generella sökord med hög sökvolym. Det man kan säga om den typen av sökord är att de i de flesta fall är konkurrensutsatta och därmed svårare att ranka på, helst om sajten är ny och inte hunnit få speciellt stor auktoritet i Googles ögon. Det är också vanligt att personer som söker på stora generella sökord inte är lika nära en konvertering som någon som gör en mer specifik sökning.

Det är naturligtvis optimalt att ranka på både de stora och de mindre sökorden (och allt däremellan), men låt det ta tid och börja med sökord som ligger allra närmast det du erbjuder dina kunder och besökare. Fortsätt därefter att kontinuerligt arbeta med din sajt och gör den så optimal som möjligt både ur ett SEO- och användarperspektiv. Då kommer du sakta men säkert plocka positioner och allteftersom få ett större nät att kasta ut i Googles vatten.

För dig som vill veta mer kan du fördjupa dig mer i ämnet genom att ta del av vår grundkurs i SEO och läsa mer om sökordsanalyser samt hur man använder sökordsplaneraren.

Tillbaka till ordlistan…