Analysen är grunden till arbetet. Den behöver inte alltid göras först för en bra SEO-analys görs ibland löpande, eftersom man får mer information med tiden. För att börja däremot finns det ett antal saker jag alltid tittar på, jag tänkte berätta om dem här.
Det allra första stället jag börjar är att på allvar gå igenom Google Analytics för sajten. Det hörs nästan på namnet på tjänsten att den är en grundpelare i varje SEO-analys. Här brukar jag i första hand, i startläget, leta efter potential. Genom att titta efter den långa svansen, long tail, bland produktsidor eller artiklar (beroende på vilken typ av sajt det är) försöker jag hitta den lågt hängande frukten. Var kan vi stärka sajten genom att förbättra navigering och struktur på den.
Oftast börjar jag här och tittar på målsidor. Vilka sidor driver trafik och vilka gör det inte. Om stora delar av produktkatalogen inte driver egen trafik kan det finnas goda anledningar att fundera över varför. Egentligen är målsättningen här att varje sida på sajten ska kunna stå på egna ben, skapa sina egna kunder. Det är förstås en utopi men det kan vara ett mål att sträva efter.
Varje sida har potential att synas på ett antal sökord, tar sajten till vara på den potentialen?
En annan aspekt som är intressant här är sidor som driver trafik men som ändå kanske inte håller positioner som är perfekta. Finns det sidor som kan arbetas något mer med och på det viset klättra någon position? Om det handlar om steget in på förstasidan i resultaten eller om det är 3:e till 2:a positionen kan det betyda ganska mycket trafik.
Search Console kan vara ett användbart verktyg här (och det går förstås att koppla ihop med Analytics också) eftersom vi inte längre får riktig data för sökord. Kom ihåg att Search Console-datan är lite skakig, den visar inte besök utan klick till exempel (vilket faktiskt är två väldigt olika saker). Det spelar inte jättestor roll i det här läget för vi är ute efter att hitta bra uppslag, inte att mäta något exakt.
Sökordsplaneraren
Nästa steg är att ta hjälp av sökordsplaneraren. Använd här uppslagen från Analytics och all kunskap du har om vad som finns på sajten för att hitta rätt sökord för de många sidorna. Tänk att startsidan på sajten nästan alltid passar bäst för de generellaste sökorden, kategorisidor för de något mer specifika och produktsidor/artiklar får agera landningssidor för de snäva sökfrågorna.
Ett exempel kan vara Bilar på startsidan, Volvo på kategorisidan och Volvo XC90 på produktsidan.
När du samlat på dig alla sökord som kan vara intressanta för alla sektioner (Excel är din bästa vän här) så är det dags att välja. Vi ska inte gå in här på hur man väljer sökord för det blir allt för långt för posten men tänk på att de ska ligga nära produkten och ha en intressant sökvolym.
Sökvolymer i Sökordsplaneraren kan vara lite krångligt nu om du inte också annonserar. Google har nämligen valt att visa intervall i stilen 100-1000 sökningar per månad istället för att visa en mer “exakt” siffra för nästan alla som inte annonserar. Ta också en titt på Sökmotorkonsults Sökordsanalys för mer läsning.
On Page/On Site-analys
Nästa steg är vad vi lite slarvigt brukar kalla On Page-analys. Slarvigheten består i översättningen från engelskan då man allt som oftast menar analys av en specifik sida på sajten medan vi ofta i Sverige använder det för SEO-analys av hela sajten.
Indexering
Det finns en enorm mängd faktorer att titta på när det gäller en sajts uppbyggnad men för att få en grundläggande förståelse för vad som görs så är det egentligen två olika arbeten. Det första är att se till att indexering och spindling av sajten fungerar som det ska. Även här har du stor nytta av Google Search Console men du kan också använda dig av en vanlig site-sökning i sökrutan. Tillsammans med att titta på Googles cache (eller att använda “hämta som Google” i GSC) kan du få fram mycket nyttig information.
Kontrollera att allt indexeras ordentligt och ser riktigt ut i Googles cache. Det finns en lång rad anledningar till att saker kan gå fel här och jag tänkte nämna några som är vanliga och ganska enkla att åtgärda.
- Noindextaggar
- Felaktig Robots.txt
- Icke sökmotorvändlig navigering, till exempel JS eller Flash
- Felaktiga canonical-taggar
- Fel serversvar (500 där det ska vara 200 till exempel)
- Komplicerade sökvägar (med # eller sessions-ID)
- Text som bild (En bild av texten snarare än texten i HTML)
Det finns förstås fler men de här är alla, oftast, väldigt enkelt att rätta till. Om allt sådant stämmer men sajten ändå inte indexeras ordentligt. Att vissa delar aldrig spindlas av Google eller att de spindlas väldigt sällan. Då kan det finnas anledning att se över sajtens struktur och hierarki.
Länkas det viktigaste från startsidan och går det att klicka sig fram till varje enskild sida på sajten via vanliga länkar?
En quickfix kan vara att ladda upp en XML-sitemap i Search Console så kontrollera om en sådan finns.
Mer läsning om indexering hittar du i Googles: Get your content in Google.
Inriktning
Den andra viktiga delen i arbetet med analysen är att få fram om alla sidor är styrda mot sina respektive sökord. För att sajten ska kunna ta positioner på viktiga sökord räcker det inte med att den kan indexeras bra. Här krävs också att Google förstår, utan tvekan, vilka sökord som sajten försöker synas på. Det finns en rad faktorer som styr det och det första vi ska gå igenom är strukturen på sajten.
En sajt behöver en naturlig indelning. Om sajten är större än en handfull sidor görs detta nästan alltid lättast med hjälp av kategorier. Varje sida hamnar i en kategori och får därigenom rätt länkar från rätt sidor på övriga sajten. Förr rekommenderade många sökmotoroptimerare att så många sidor som möjligt skulle länkas från sajtens startsida men det är inte en särskilt bra lösning. Om problemet är indexering kan det åtgärdas med liknande metoder men det gör sajten otydligare för sökmotorer gällande innehåll.
Har sajten en genomtänkt och strukturerad ordning på alla sidor, om inte hur skapar man det?
Nästa steg är att titta ordentligt på de interna länkarna. Här gäller det att vara övertydlig med inte spammig. Ofta är det så att ju tydligare du är, med till exempel ankartext, desto bättre blir resultatet. Överdriv inte däremot med till exempel stora textblock i footern fyllda av länkar.
Efter det kommer det stora jobbet med att gå igenom undersidor på sajten. Har sidorna rätt titlar, rubriker, tillräckligt med bra fyllig och unik text, bilder, rätt Alt-texter på bilderna och allt det som hör On Page till. Beroende på storlek på sajten kan detta behövas göras mer eller mindre automatiskt.
Slutliga småkollar
Det finns en del andra direkta felaktigheter, från en sökmotors perspektiv, som kan skapa problem. Vi har snuddat vid några tidigare som till exempel en felaktig Robots.txt. Det kan här vara värt att spindla igenom sajten med någon typ av SEO-spindel (Screaming Frog används här på kontoret) för att hitta trasiga länkar, trasiga redirects och liknande.
Jimmie
Mycket hjälpsam blogpost. Kommer återkomma till denna ett flertal gånger!
Magnus Bråth
Roligt att du har nytta av den.