Blogg & Insikter

Det är aldrig bäst med Best Practice

SEO är en exakt vetenskap, alla som säger något annat har fel. Däremot förändras miljön i ett sådant tempo att det kan vara svårt att göra ordentliga studier som är aktuella, det gör det hela lite luddigare. Det är dessutom ofta så att du hamnar i situationer där en för- eller nackdel ställs mot en annan. Därför är en regelbok sällan vettig.

Det är inte särskilt komplicerat att lära sig att göra grundläggande SEO. Många är de tjugoåringar som kliver ur föräldrarnas källardörr med en handfull regler under armen och som kan trycka upp en sajt lite högre i sökresultaten. Det är inte så svårt att lära sig att man ska ha sökordet i titeln och skriva fler artiklar. Visst kommer det fungera – åtminstone ibland och åtminstone ett tag.

Det är ett snabbt jobb att ladda ner en Best Practice-PDF, memorera den och sedan börja sälja SEO eller varför inte föreläsa på någon av de många “datakonferenser” som anordnas i landet. Min, högst personliga, bild av SEO-klimatet i Sverige idag är att det fortfarande är skrämmande mycket av den varan. Någon som läst i en blogg att det är viktigt att ha sökordet i H1 blir snabbt en expert som kan föreläsa om sökmotoroptimering. Visst är det så att du vill ha sökordet i H1 men det är inte av gud givet. Det är ett ställningstagande. Bara det att någon redan tagit den ställningen och varken köparen eller experten vet hur det beslutet blivit till.

Det beror på vad du vill med din SEO

Visst finns det saker inom sökmotoroptimering som aldrig är bra att göra. Att sätta Noindex på en sajt du vill ska synas bra i bildsök är aldrig en bra idé eftersom det helt enkelt betyder att Google inte ska indexera sajten, alls. Det allra mesta inom SEO är sådant man inte kan sätta regler för däremot, i alla fall när det blir lite mer komplext än de enklaste av nybörjargrejer.

Ett mycket enkelt exempel på detta är att det till WordPress länge cirkulerade teman som använde sig av samma noindex-tagg på tagg- och kategorisidor. Det gjorde att dessa inte blev indexerade och anledningen var att man inte ville att det skulle vara innehåll som var duplicerat från posterna. En rimlig slutsats om man inte är ute efter att ta positioner med kategorierna. Det är sällan det allra bästa däremot, det går naturligtvis att skriva om de ingresser som visas på kategorisidor. Det går att lägga till statisk text och en bild även på taggsidor. Det går mycket bra att ta riktigt bra positioner med kategorisidor, det är väl synd att sabotera det med en noindex-tagg? Det är naturligtvis sant om man inte istället vill ta samma positioner med en för det skapad post?

Det beror på dina förutsättningar

  • Hur många länkar ska man ha i sin navigering?
  • Ska man länka till alla viktiga sidor eller bara till de allra viktigaste?
  • Ska man kanske länka till alla sidor?

Förr fanns det faktiskt en skarp gräns, inte fler än hundra länkar för då slutade Google helt enkelt att läsa. Den gränsen finns inte längre. Hur många länkar du ska ha beror på en rad faktorer och den jag tycker är intressantast är hur dina grundförutsättningar ser ut. En stark sajt med högt förtroende klarar av att bära en mycket större börda av internlänkar än en nyare och svagare sajt. Det beror också på konkurrensen på de olika orden du vill synas på. Om du vill synas på väldigt många sökord med extremt låg konkurrens kan du ha fler länkar.

Det är skillnad om du är branschens starkaste varumärke eller branschens minsta.

Slopa Best Practice för SEO

Visst är det så att det finns tumregler som gör livet mycket enklare och det är inte alla dem du ska släppa. Vi använder sådana med, vi skriver inte för långa titlar, vi tycker att mer text på en sida är bättre än mindre (nästan alltid) men det är när allt är best practice som det blir fel. Du måste lära dig att förstå SEO för att kunna bli bra på det.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida