Blogg & Insikter

SEO blir lönsammare ju längre du gör det

Det kan ta ett tag att komma igång med SEO men när man väl fått fart kan det fortsätta öka, snabbt. Den som är uthållig i sin sökmotoroptimering kan räkna med större och större vinster.

Om du är färsk inom  sökmotoroptimering så är knappast rådet att SEO måste få ta tid särskilt roligt. Det är oerhört viktigt däremot, en av de allra vanligaste orsakerna att man misslyckas med sin sökmotoroptimering är att man gått för fort fram. Jämfört med Google Ads är det en riktigt långsam start men när det fått gå lite tid är det inte alls ovanligt att man slår Google Ads på fingrarna när det gäller lönsamhet, och det med ett ökande avstånd. Till skillnad från Google Ads kommer ökade resultat från SEO sällan med ökade kostnader.

Graf över resultat mot kostnad för SEO

Det är faktiskt ofta så att ju längre ett SEO-projekt pågår, desto bättre utväxling på investeringen. Man bygger hela tiden för framtiden, alla förändringar som görs, alla auktoritet som byggs gör sajten lite starkare och lite mer rätt i sökmotorernas ögon. På så vis är det inte alls konstigt att se en accelererande utveckling under perioder.

Vad talar emot det?

Det finns sådant som hämmar utvecklingen inom SEO och en sådan faktor är att konkurrensen ökar snabbt. Det investeras allt större pengar i synlighet i sökmotorer och det är en trend som hållit i sig i åtminstone tio år. Det är visserligen sant för Google Ads också, med klickpriser som ökar år efter år.

En annan faktor som också hämmar är att man inte kan skapa en efterfrågan med SEO, bara fånga den som redan finns. Det behöver finnas människor som söker efter din produkt eller produkter som liknar den. När man väl når alla dem så finns det inte fler att nå.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *