Cykelkraft är e-handlaren som har lyckats med konststycket att sälja krångliga och dyra produkter till en bred publik online. Sökmotoroptimering har varit högsta prioritet sedan starten. Och principerna är fortfarande desamma.
Grundarna till Cykelkraft hade precis skapat och sålt online-däckfirman Bythjul.
Han letade nu efter ett nytt affärsområde med ”logistiskt krångliga grejer som håller startups
och Amazon borta”. Cykelintresset ledde Christoffer och hans medgrundare till att börja analysera cykelmarknaden på nätet. Ambitionen var att skapa en e-handelsplattform som kunde blanda stora och okända varumärken. Men året var 2012, och de var lite för tidigt ute visade det sig.
”Vissa leverantörer är väldigt traditionella i sitt tänk. Den största cykeltillverkaren i Sverige tackade till exempel nej till oss eftersom de bara ville distribueras genom en fysisk butik. Så det blev nästa utmaning.”
Sagt och gjort. De hittade butiken Cykelkraft i Täby, med en omsättning på nio miljoner kronor, varav en tredjedel på webben. Därifrån kunde de utveckla online-verksamheten utan att någon leverantör höjde på ögonbrynen. Tillväxttakten är hög – 2018 omsatte Cykelkraft 250 miljoner kronor, och för 2019 räknar man med 350 miljoner.
SEO alltid i fokus
För Christoffer Tyrefors var SEO ingenting nytt, utan tvärtom en utpräglad och affärskritisk dimension redan från början. Han upptäckte dessutom att cykelbranschen var medioker när det kom till sökmotoroptimering.
”Sportbutikerna var ganska duktiga, men för dem var cyklar bara en av många avdelningar. Konverteringsgraden på sökordet ”cyklar” är dessutom väldigt låg eftersom det är så oerhört brett. Det är betydligt enklare att dra in kunder via tillbehör och reservdelar. För att få en longtail-effekt såg vi en poäng i att istället ligga högt på ord som ’cykeldäck’ och ’cykelslang’.”
I dag rankar Cykelkraft skyhögt på samtliga av de mest relevanta sökorden, men för Christoffer finns det inget självändamål i att ligga högst på sökordet ”cyklar”.
”Det är mer en egotripp än relevant för affärerna. En cykel kan kosta allt från 199 kronor till 300 000 kronor, så att lyckas hitta rätt produkt till rätt kund är väldigt svårt.”
Tio år med Brath
Redan innan tiden med Cykelkraft började Christoffer Tyrefors anlita Magnus Bråth i Örnsköldsvik. Under de senaste tio åren har samarbetet stärkts.
”Vi jobbar själva med sökordsanalyser, struktur och texter, medan Brath har hjälpt oss med länkar och tekniska frågor. De har även gjort en del outreach för att få in organiska blogglänkar.”
För Cykelkraft har Brath inneburit ett viktigt bollplank under hela den viktiga tillväxtfasen. Enligt Christoffer råder det ingen tvekan om att beslutet varit klokt för att sticka ut i den stenhårda konkurrensen på nätet.
”E-handel är inte krångligt – det handlar om att få in väldigt mycket trafik och därefter se till att leverera så bra som möjligt. Man kan vara hur duktig som helst, men det hjälps inte utan trafiken. I en rörig SEO-bransch menar jag att Brath ger tryggast resultat.”
Vad missar e-handlarna i dag tycker du?
”De har inte koll på SEO längre. När vi började var det ett rätt hett område, och då pratade man analyser, landningssidor och sånt. I dag är det mer lull-lull med big data och konverteringsoptimering. Jag tror inte på det.”
Så vad är ditt bästa SEO-råd?
”Gå back to basics: skapa fler kategori-sidor, skriv fler texter. Det finns en uppfattning i dag om att allt löser sig om man bara producerar tillräckligt bra innehåll. Det stämmer inte. Vi rankar bättre ju fler texter vi har, nästan oavsett kvalitet.”
Samtidigt jobbar ni själva med content på sajten?
”Absolut, men det är en annan sak. För att driva trafik är det otroligt viktigt, eftersom vi kan länka in till olika nivåer: kategorier, varumärke, kombinationer och produkter. På Google trends kan man se att ’varför’ och ’hur’ är vanliga sökningar. Det finns stora volymer och konkurrensen är låg – ofta är det bara hemmabloggare som producerar den typen av innehåll. ’Hur man byter cykeldäck’ kan till exempel ge oss både konvertering och bra inlänkar. Vi har riktiga cykelexperter som skriver den typen av texter, där tänker vi inte så mycket på SEO.”
Hur har SEO som disciplin förändrats?
”I branschen är det mycket mer fluffigt i dag, och jag tror många tycker att de strategiska och analytiska delarna är roligare än slitgörat med att skriva kategoritexterna. Men i min värld funkar samma saker som för tio år sen – mycket text, bra rubriker, länkar. Man behöver egentligen inte vara jättebra på SEO. Bara lite bättre än sina konkurrenter.”
Brath om Cykelkraft
Cykelkraft är en av de starkast lysande stjärnorna på ehandelshimlen, en tydlig utveckling rakt upp varje år sedan starten borde vara nog för att alla ska lyssna ordentligt. Vi har precis som Christoffer säger arbetat länge tillsammans och även om vi inte håller med Christoffer i allt i den här artikeln så är det vår bild att just det är vad som skapar dynamiken mellan byrå och klient som ger sådana resultat.
Jag är övertygad om att vi får ytterligare tio år av snabb utveckling tillsammans.