Skrapa på ytan kan vara farligt inom SEO

I väldigt många fall görs SEO med, vad jag skulle vilja kalla, ”skrapa på ytan-metoder”. När man hanterar sökmotoroptimering som om det vore ett sätt med regler man följer och sedan får resultat. Det här kan ge riktigt dåliga resultat.

Vi är många som skriver handfasta guider i sökmotoroptimering för nybörjare och dessa är oftast riktigt enkla handgrepp som i de allra flesta fall fungerar. Problemet är inte att nybörjare gör SEO, det är något jag allt som oftast tycker är riktigt bra. Problemet är att för eller senare blir dessa nybörjare lite bättre och börjar göra sökmotoroptimering på allvar. Här finns en enorm nackdel med den typ av guider som vi och så många andra delat med oss av under ett årtionde.

Jag har personligen inte riktigt tänkt på att det kan vara dåligt förrän nu eftersom systemtänket alltid kommit naturligt för mig. När jag själv började med sökmotoroptimering var det inte alls lika välkänt hur sökmotorer faktiskt fungerade och det var inte alls lika komplext (mer komplicerat däremot). Nu är däremot varenda marknad i världen översvämmad med SEO-råd och Best Practice-bloggposter. Det går att komma riktigt långt, även i en karriär som SEO-konsult, med bara Best Practice.

En diskussion som kom upp förra veckan kan få stå som exempel. Jag och en kollega (som inte arbetar med SEO) hade en diskussion om internlänkning. Att länka internt från utvalda artiklar till sidor man vill lyfta eller att lägga till en sida i navigeringen för att ta positioner kan vara ett kraftfullt medel. En sida som annars funnits långt ner i hierarkin på sajten och som man vill ska synas på ett enklare sökord kan ofta få riktigt goda resultat om man lägger till den i sajtens navigering. Det här lär Best Practice oss. Problemet är att det skapar andra, mer svårmärkta problem.

Med lite djupare förståelse inser man att varje sida som läggs till i navigeringen kommer kannibalisera på övriga sidor på sajten. Ju fler länkar du har i din navigering desto mindre kraft till alla de övriga sidorna. Låt oss inte gå in på exakt hur det fungerar, utan snarare se det som det exempel det är. Det man behöver veta är att när du lägger till interna länkar, minskar värdet på övriga interna länkar. Alltså behöver du göra ett initierat ställningstagande i och med varje länk. Hur gör man det när man bara lärt sig Best Practice?

Problemet jag vill beskriva här är att vi alla i branschen, i hopp om att det ska bli fler sökmotoroptimerare, ofta förenklat. Inte förklarat hela fenomenet. Inte förklarat att det som sagts där visserligen gäller ofta men är ett specialfall, det är inte alltid giltigt.

Jag vet personligen inte vad som är bästa sättet att hantera det här, kanske finns inget? Jag vet åtminstone att jag inte vill sluta material som riktar sig till nybörjaren och det får inte bli för komplext då. Kanske ska vi alla satsa på att bli lite tydligare?

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *