
Vi tjatar ofta om titlar här, kanske alldeles för ofta. CTA, USP och Sökord är mantrat vi tjatar om, allt på mindre än 512 pixlar. Kanske är det så att du ska proppa in telefonnumret med?
Jag pratade i förra veckan med en branschkollega i Brasilien som driver en av de större SEO-avdelningarna där på ett företag specialiserat på TV, internet och mobilabonnemang. Vi hade en lite längre diskussion om deras titlar, inte för att jag la mig i utan för att de bad om en second opinion. De har nämligen sitt telefonnummer i samtliga titlar och det ger lite intressanta effekter.
En uppdatering: Så här ser det ut idag där vi testar i sökresultatet för SEO. Vi ändrade titeln i samband med att posten skrevs.
Det kan vara nationella skillnader
Brasilien är långt ifrån så utvecklad som vår online-marknad är i Sverige. Man var länge tveksam till betalningar online och datorpenetrationen är inte alls den samma. Jag tycker ändå att datan är lite rolig och vi kommer nog göra ett test på den här sajten (på utvalda sidor).
Min invändning var att de på flera av sina sajter hade telefonnummer i varje titel. Detta borde kunna minska CTR (click through rate) vilket i vissa sökresultat verkar kunna vara en negativ faktor, vi törs inte gå i god för det men vi har sett tendenser. Branschkollegan var mycket medveten om det men så pass många valde att ringa direkt från sökresultatet, deras inkommande leads hade ökat med över 20% när de la till telefonnummer, att de valde att ha det där ändå.
Om telefonnummer i titeln kan ge 20% fler leads är det något som är värt att testa. Tror du att vi kommer kunna se det samma i Sverige?
Uppdatering: Vi ångrade oss
Ibland får man svar snabbt. Vi tappade raskt ett antal positioner och utdraget dök dessutom upp. Sajten har varit som planterad på förstaplats i rätt många månader så jag bedömer att det inte är en slump att det händer just nu. Med lite tur får vi tillbaka förstaplatsen med ändringen.
En felfaktor som kan finnas är att på så här kort tid kan det svänga ”fel” på förändringar, för att senare rätta till sig.

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.