Blogg & Insikter

Till den aspirerande sökmotoroptimeraren 2021

3 råd till dig som vill bli skicklig på sökmotoroptimering. Det är lätt att tro att man bemästrat SEO när man blivit skicklig på grunderna. Med 2021 på intågande skulle jag vilja lyfta tre punkter jag mött under det innestående året vid flertalet tillfällen. Här är mina tre bästa råd till dig som vill bli en riktigt skicklig sökmotoroptimerare 2021.

Det finns ett djup i SEO

Många är de som lärt sig ändra titel-taggar och kontrollera laddtider. Om du vill bli skicklig inom gebitet behöver du se förbi detaljarbetet. Naturligtvis behöver det också finnas på plats men att kunna ta fram sökord och fixa till en landningssida för att den ska kunna ranka är bara det första steget.

Det slutar inte heller med sitemaps, ankartextfördelning eller crawl budget. Det finns mer att förstå. Kanske har du bemästrat siloing eller så kan du förstå vilken pagerank (ja, Google använder fortfarande värdet) en sida på sajten kommer få men det finns fortfarande mer.

Om du vill bli skicklig, nöj det inte med att kunna grunderna bra.

Lita inte på Google Search Console

Search Console är ett verktyg med trasig, felaktig och felrepresenterad data. Det är Inte en del av Googles algoritm. Siffror som visas kring genomsnittlig position, klick och så vidare kan vara en bra fingervisning men det är inte riktig data, det är i bästa fall estimat.

Under de senaste fem-sex åren har Search Console förbättrats mycket men för alla oss som haft möjlighet att jämföra med Analytics när man fortfarande fick sökdata där vet att något inte står rätt till i Search Console, de allra största sökorden missas helt, siffrorna visar direkt felaktig information och så vidare. Den som mäter positioner med någorlunda precision vet att dessa inte stämmer alls.

Filter är större och mer än du tänker

Många tänker Panda och Penguin när de tänker filter, om de tänker filter alls. Google filtrerar sökresultat i stor utsträckning och Panda och Penguin är visserligen kända men inte på något som helst sätt majoriteten. Min bild är dessutom att de knappt är filter längre.

Mängden tillfällen vi tvingats rädda någon sajt som en sökmotoroptimerare satt i ett filter är stor. Beroende på vad som aktiverats kan det vara en lång och hård väg tillbaka, där sajter straffas på grund av åtgärder som ligger år bak i tiden eller där man måste vandra så försiktigt att det inte går att tjäna pengar.

Cowboy-beteende, att skjuta från höften, ger problem på sikt. Kanske kan det vara en bra läropeng men det är ju synd om du kraschar dina kunders bolag  för att lära dig det.

Magnus Bråth

Marknadschef & Grundare

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *