Blogg & Insikter

Kan man bygga sitt varumärke i sökresultaten?

Sökmotoroptimering och Google Ads brukar ses som ett sätt att driva försäljning, snarare än ett sätt att bygga varumärke. Det betyder inte nödvändigtvis att det är den enda funktionen.

När jag första gången förklarade hur sökresultat fungerar för min mamma var hennes reaktion ”Jag trodde det var företaget med störst omsättning som var etta”. Det är inte en orimlig tanke, att Google skulle ha en mycket mer invecklad struktur för att lyfta sidor är långt från en självklarhet. Jag och min mamma har startat flera verksamheter sedan den gången, alla med sökmotorer i centrum så jag gissar att det var en ögonöppnare.

Sökmotoroptimering och annonsering i sökmotorer har varit motorn för många företag som blivit stora de senaste tio åren. När de fått tillräckligt mycket styrka brukar det komma annan annonsering för att bygga varumärket vilket gör det lite krångligt att särskilja vad som gett vad. Med det sagt så finns det ett antal bolag som jag skulle vilja mena har fått oss att känna igen dem mer eller mindre bara utifrån sök. Booking.com eller Hotels.com kan anses vara sådana exempel. Det är möjligt att de kör reklam också men grunden kom i sökmotorer.

En hög position i de organiska sökresultaten placerar dig genast i en förtroendeposition. Googles besökare litar på resultaten och det allt mer. Färre och färre klick letar sig nedåt på sidorna eller till andra sidan, fler och fler klickar på det första de ser. Det är en tydlig förtroendesignal, man litar på att Google levererat rätt företag. 

Min lekmannagissning är att det är den starkaste faktorn. Att ofta synas på en plats där gemene man utgår från att Google kvalitetsgranskat företaget ger förtroende utöver bara massor av visningar. Att folk blandar ihop de betalda positionerna med de organiska får ses som en poäng till Google Ads i det här läget, det är ändå relativt många som när de kan välja hoppar över annonserna.

Hur kan bygga varumärket i sök?

Förutom det grundläggande, att synas, driva trafik och försäljning så finns det en metod jag har en särskild kärlek till. Du kan äga debatten i ditt segment.

Kravet är en relativt stor arbetsinsats och gott om bra innehåll. Bakgrunden är att Alla googlar. Oavsett om du säljer industrimaskiner, pärlplattor eller juridiska tjänster så googlar dina kunder. Du kanske är övertygad om att det är på de stora mässorna eller i det enskilda mötet allt avgörs och det kan mycket väl vara så att det är där pappren skrivs på om du är i en sådan bransch. Men alla dina kunder, även du, googlar när du vill veta något.

Det kanske inte är så att jag söker efter ”beställa treaxlig vertikal cnc-fräs online” i köpögonblicket men jag har garanterat läst på om den innan och det har jag gjort via Google. Genom att äga sökningarna som handlar om ämnet bestämmer du vilken information man som intresserad köpare hittar. Här finns kanske läge att trycka på att just dina fördelar är de bästa.

Förutom att man kan vara med i början av köpresan ska man inte underskatta värdet av att vara den som blir rådfrågad. För det är vad som händer, när jag vill lära mig om något nytt, googlar och hittar dig, då är du min lärare.

Genom att vara den starkaste i ditt segment, på sökfrågor som är både mitt i och närliggande, kan du bygga upp en långsiktig relation, genom att bidra med information, bygga ambassadörer och ge köpråd.

Magnus Bråth

Marknadschef & Grundare

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *