Blogg & Insikter

Vad hände 2020? Braths årsberättelse

Strukturerad data och Dropshipping allra mest populärt i år och resultatbaserad SEO flyger. Det har äntligen blivit dags för Braths årliga redovisning.

Det här året är annorlunda, på så många sätt, för så många. Därför har ni inte fått vår årliga rapport som vanligt utan det har fått vänta till nu, för vi är inget undantag. 2020 är klart bland de mest händelserika åren sedan byrån startade.

LRF Media

LRF Media och Brath

I januari i år blev det klart att LRF Media köper majoriteten av Brath. För oss som drivit förtaget ensamma fram till i år var det här ett mycket stort steg. Jag och Maria har under året fått vänja oss vid att inte bestämma allt själva, en utveckling som blivit extra intressant då vi inte sedan vi skrev avtalet kunnat träffa styrelsen.

Vi är fortfarande lika glada över att fått bli en del av LRF Media och nyttan vi haft av styrelsen i år är enorm. Under åren har vi tackat nej till en ganska lång rad köpare då det inte varit en riktigt bra match. Här kändes det och blev riktigt bra!

Världsläget

Det här året har varit tufft för många. Likaså för oss. Vi bestämde oss tidigt att stänga ner kontoren och det är jobbigt att aldrig träffa sina medarbetare, många av er känner igen det.

Vi var också starka inom resor, en bransch som tagit väldigt mycket stryk i år. Det känns förmätet att gnälla över att man tappat kunder när vi vet hur jobbigt det varit för dessa bolag. Det minskar inte smällen vi fick under våren och det har varit kämpigt att ta sig upp igen. Vi är på rätt väg däremot.

Vår resultatbaserade SEO-tjänst flyger

En mycket positiv händelse under året har varit vår tjänst för E-handlare, resultatbaserad SEO. På tre månader fick vi över 100 nya kunder. En av framgångsfaktorerna här är ordentligt med marknadsföring på Ehandel.se. Här nådde vi rakt in i målgruppen och här tog det fart!

En facebook-tjänst med drag

Under året började vi på allvar med marknadsföring via Facebook och Instagram. Här har vi skapat en tjänst som kan ge ett ordentligt brak i leadsformulären är på köpknapparna. Vi har sett några riktigt galna resultat och är otroligt taggade inför att få fortsätta växa tjänsten.

Strukturerad data, massiv försäljningsökning och dropshipping populärast

De mest lästa artiklarna på den här sajten under året har varit följande tre, varav en hängt med i toppen under några år.

  1. Dropshipping
  2. De växte från 1 till 41 Mkr
  3. Strukturerad data och schema markup

 

2021 kommer bli ett rekordår

Allt tyder på att 2021 kommer bli ett rekordår. Vi har tagit oss igenom 2020 starkare än någonsin med ett hungrigare, starkare team än vi haft. Det finns också en rad stora saker som kommer hända under året men vi får återkomma till dessa. Till dess vill vi på Brath önska er kära läsare, konkurrenter, kunder, partners och alla andra en riktigt god jul och ett gott nytt 2021.

 

Magnus Bråth

Marknadschef & Grundare

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *