Blogg & Insikter

URL-optimering – betydelse för SEO och rank

Det är svårt att säga exakt hur stor betydelse en sajts URL:er har för dess SEO. Vissa tester som gjorts visar på att det inte spelar någon roll alls, medans andra för fram att det finns en tydlig korrelation mellan väloptimerade URL:er och hur pass väl en sajt rankar.

Hur det än ligger till, anser vi att det inte finns någon anledning att chansa. Finns möjlighet att välja, rekommenderar vi därför att ni använder er av korta, statiska och beskrivande URL:er.

Här följer ett par exempel på bra URL:er:

  • Https://domän.com/sv/
  • Https://domän.se/huvudkategori/underkategori/produkt/
  • Https://domän.se/huvudkategori/tjänst/

Som ni ser handlar det inte direkt om raketforskning, utan enbart om att använda sig av en logisk struktur. Undvik även onödiga parametrar och annat som på ett onödigt vis bara bidrar till att krångla till URL:erna.

Inte alltid av godo ett optimera URL:er

Med det sagt, är det inte alltid strategiskt rätt att optimera en sajts URL:er, även om det finns utrymme för detta. Sajter med undermålig URL-struktur men som ändå rankar väl, gör förmodligen bäst i att sitta lugn i båten.

Att byta URL-struktur är nämligen ett stort ingrepp, som bland annat kommer kräva ompekningar från tidigare URL:er till uppdaterade varianter. Detta är någonting som KAN komma att påverka den organiska synligeten i negativ bemärkelse, både ur ett kortare och längre perspektiv.

Väger man detta mot det faktum att en optimerad URL-struktur enbart är en liten del av det stora SEO-pusslet, fattar man snabbt att det finns bättre och sämre tillfällen att genomföra denna optimeringsåtgärd.

När bör man optimera en sajts URL:er?

Självfallet är det bästa läget att SEO-optimera en sajts URL:er redan innan lansering. Rusa inte alltför snabbt framåt, utan följ ovanstående råd och försök att spika en URL-struktur som ni förhoppningsvis kan växa med under många år framöver.

Ett annat ypperligt tillfälle att se över och optimera en sajts URL-struktur är i samband med nybyggnation eller plattformsbyte, i de fall där det av naturliga skäl ändå kommer att krävas en korrigering av den nuvarande URL-strukturen. Se helt enkelt detta som ett bra tillfälle att börja på ny kula.

Martin Ek

SEO-specialist

Martin arbetar som SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret

Martin Eks profilsida

21 april, 2020

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *