Blogg & Insikter

Varför ändras inte titeln i sökresultatet?

 

En vanlig fråga fråga vi på Brath ofta får är om varför Google inte visar titlarna som finns på webbplatsen i sökresultatet. Det kan finnas många anledningar och här reder vi ut vad du kan göra för att få Google att visa så relevanta titlar som möjligt i sökresultatet. 

När man gör en sökning på Google visas ibland inte samma titlar som finns på sajterna. Ett exempel kan vi se om vi gör en sökning på Åhléns.

Titel för sökningen Åhléns i Google
Titel för sökningen Åhléns i Google

Kontrollerar man titeln på sidan så visar den följande: Ahlens.se – Google har här valt att skriva om titeln i sökresultatet. I detta fall som bilden visar gick det bra eftersom Google hämtade företagsnamnet vilket är relevant. I vissa fall kan det dock bli fel och vi tänkte här lista en del åtgärder man kan göra för att Google inte ska skriva om titeln på dina viktigaste sökord och fraser. Fördelen är att du får större kontroll på vad som presenteras i sökresultaten och kan därmed styra det första intrycket en potentiell besökare får av din sajt.

Lista på åtgärder för att få relevanta titlar i sökresultatet

  • Se till att titlarna innehåller maximalt 61 tecken. Google föredrar korta titlar som direkt visar vad sidan handlar om.
  • Titlarna ska beskriva sidans innehåll på ett korrekt sätt.
  • Ha med den viktigaste informationen först i titlarna.
  • Se till att det inte är samma titlar på flera interna sidor.
  • Undvik att bara proppa i nyckelord, gör titeln ordentligt läsbar.
  • Undvik onödig text, exempel: En sajt som handlar om…
  • Se till att all övrig information som handlar om sidan är korrekt och relevant. Det kan vara breadcrumbs-menyer och interna ankartexter som pekar mot sidan som exempel.

Trots att du har relevanta titlar som beskriver sidans innehåll på ett korrekt sätt kan Google ändå skriva om titlarna. Däremot brukar det vara mindre justeringar Google gör i titlarna om man har en väloptimerad sajt. Ett exempel är att de kan lägga till sajten eller företagets namn i titeln.

En annan anledning till att sidans titel inte ändras kan vara att Google inte hunnit spindla sajten och snappat upp förändringar som gjorts. Två enkla snabba tips på att få Google att spindla din sajt frekvent är att internlänka till sidorna och att ladda upp en sidkarta i Google Search Console.

 

Marcus Westberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *