Blogg & Insikter

Det stora problemet med superhjältar

Superhjältar har under de senaste åren blivit alltmer populära och det tydligaste tecknet är kanske den mängd filmer och omsättning som Marvel åstadkommit. Frågan är då; varför finns inte superhjältar i verkligheten? Jag tror att svaret är för att de på att de inte riktigt hör hemma här.  

Det borde inte vara så komplext att sätta ihop en riktig Batman, det finns ju idag bilar med jetmotor, bumeranger såväl som verktygsbälten. Det är naturligtvis svårare att få fram laserögon, spindelsinnen och att försöka vaska fram Mjölnir men för diskussionens skull, låt oss säga att det hade varit möjligt.

Specialisering är bra

Spiderman reading

Jag kan tala mig varm om specialister. Du kan exempelvis inte göra SEO på toppnivå såvida du inte är en specialist, då en generalist inte har den djupa kunskapen som krävs. Jag kan förstås inte uttala mig om andra branscher men jag utgår från att det är likt vår bransch. Man behöver lägga sina 10.000 timmarsökmotoroptimering för att vara fullt användbar för en företagsledare. Däremot kan man ibland behöva en generalist men oftast handlar det om en budgetfråga, hade möjligheten funnits hade man tillsatt en specialist per område. Exempelvis hade jag, om så möjligt, haft en analytiker, en sökmotoroptimerare, en SEM-specialist osv än en generell online marknadsförare.

Med det sagt är det däremot aldrig bra att bli för specialiserad. En specialiserad Meta Descriptions-expert hade kunnat ge bra resultat men det hade blivit för snävt för att fungera i praktiken. Vilket det är just det som superhjältar lider av, förutom Stålmannen såklart.

Låt oss istället titta på Human Torch som imponerande nog kan både flyga och fatta eld. Problemet är att Human Torch ligger i att han förlitar sig på att dessa två superkrafter ska lösa alla problem, i samtliga situationer (ok, Marvelentusiaster, jag antar att jag öppnar upp för en del rättelser men jag är snarare ute efter liknelsen). Dyker det upp en skurk så fattar Human Torch eld och flyger i väg. En båt håller på att sjunka i Stilla Havet och lösningen är densamma.

Du förstår nog min poäng vid det här laget, specialisering är bra och superspecialisering fungerar sämre, om inte förutsättningarna är perfekta för det. Human Torch skulle exempelvis vara passande på ett tegelbruk eller smältverk men på de flesta moderna arbetsplatser är han inget vidare. Human Torch skulle helt enkelt behöva fler verktyg i sin låda för att, exempelvis, få ett jobb på Brath.

I en växande bransch ökar behovet av specialisering med tiden. För 8–10 år sedan var det närmast rimligt att en sökmotoroptimerare ägnande sig åt både konverteringsoptimering, sökannonsering och till och med design och layout. Detta är dock svårare idag när varje område kräver allt djupare kunskaper.

Idag finns det specialister även inom sökmotoroptimering och det finns dem som enbart arbetar med länkbygge eller enbart gör on page. Det finns ännu ingen som bara gör Meta Desciptions men det skulle kunna bli relevant i framtiden. Då skulle det finnas utrymme för Human Torch att få ett jobb men då har han förmodligen gått vidare eftersom serietidningens värld kräver det.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

16 maj, 2015

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *