Kanske dags att skaka kanoten mindre?

Får blir varnade för skarpa kurvor

Google gör i närheten av 2 uppdateringar per dag. De flesta passerar obemärkt förbi, några pratas det om en hel del. De allra flesta gör liten eller ingen skillnad för de flesta medan några skakar om sökresultaten totalt. 

Google hävdar ofta att de äger sökresultaten och de gör vad de vill med dem. Det är en sanning med modifikation, deras ställning på marknaden (till exempel 96% marknadsandel i Sverige) gör att de inte kan göra precis vad de vill. Till exempel finns det ett antal mål mot Google där jurister hävdar att de gynnat sina egna produkter. Ett annat exempel är att de till exempel tydligt måste visa vad som är annons och vad som är organiskt resultat.

På många vis är Google något av ett eget universum, på samma sätt som Sverige är det. Många företag agerar på Google, liknande hur många företag agerar i Sverige. Man marknadsför sig på Google, man får sina kunder på Google och man är beroende av Google. Om man jämför med Sverige så har Sverige som marknadsplats vissa fördelar mot Google och det handlar i första hand om en av demokratins stora fördelar: Tröghet.

För att företagande ska blomstra behövs regler som inte ändras allt för lättvindigt. Även om företagare i Sverige gärna kan klaga på dåligt företagsklimat så vet vi åtminstone alltid att reglerna inte ändras fort och vi blir alltid förvarnade i god tid. Restaurangmoms eller arbetsgivaravgift till ungdomar är inget som utan förvarning förändras över en natt, det finns tid att anpassa sig.

När Hubpages, den 3:e maj tappade 22% av sin trafik, var det utan förvarning och med med ungefär samma storlek som att de helt plötsligt skulle betala dubbel moms. Du kanske är en av alla som oroar dig för ränteavdrag? Fundera på vad som skulle hända om 22% av din nettolön imorgon skulle dras i en extraskatt. Det finns gott om sådana här exempel och det handlar inte om att Hubpages medvetet fuskat för att få bättre positioner, det handlar om att reglerna ändrats. Eller ta Mobilegeddon som exempel, nu är det visserligen inte så totalt förkrossande för en enskild sajt men (faktiskt med en liten förvarning) när Google inför en ny rankingfaktor påverkar det många. Reglerna ändras och alla ehandlare och andra företagare online förväntas investera i mobilversion eller responsiv sajt inom 30-60 dagar. Något som ofta är en ganska stor investering, särskilt för ett litet företag.

Mobiluppdateringen var något man faktiskt gav en kort förvarning om men du som jobbar i ett mer trögrörligt företag vet att två månader för en helt ny design/sajt inte är särskilt mycket. Många har fått jobba hårt, många webbyråer har blivit överhopade med kunder för att Google genomförde en uppdatering.

Vi som arbetar med sökmotoroptmering har det förstås lättare än många andra, vi hänger med i vad som händer eftersom det på sätt och vis är kärnan av vår verksamhet. Men en mindre ehandlare, som så ofta har Google som främsta försäljningskanal, har oftast redan fullt upp med att köpa in rätt varor, packa och skicka dem, försöka bygga sitt varumärke och vårda sina kunder. Är det då rimligt att Google någon gång per år totalt skakar om? Ska varje ehandel behöva ha en expert på området? Resultatet blir nämligen att för att minska risken måste man öka kostnaden. Om det handlar om att man använder grossistens texter, JS-navigering eller något annat som Google helt plötsligt kan reagera starkt på gör ingen skillnad, det är svårt att vara beredd på allt.

Jag kan personligen tycka att Google borde inse vilken makt man har och välja att använda den sparsamt. Likt i en demokrati mår alla lite bättre med trögrörlighet. Inte så att de inte ska göra uppdateringar men de kanske borde utannonseras i riktigt god tid innan, eller kanske till och med passera en remissinstans. Google påverkar vår ekonomi, ganska mycket, kanske borde de bidra till stabilitet snarare än motsatsen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *