Varför du ska använda 301:or när du gör redirects

Du som har en egen sajt har säkerligen stött på flera tillfällen när en av dina sidor inte behövs längre. Informationen är kanske föråldrad eller så säljer du inte längre den typen av produkter/tjänster. Du kanske ska flytta hela din sajt till en ny adress eller så har du precis skaffat ett SSL-certifikat. För att hantera förbrukade eller föråldrade sidor rekommenderar man att du gör en redirect eller omdirigering med statuskod 301. Varför då? Vad gör en 301:a mer lämpad än en 302:a? I vilka fall ska du göra en omdirigering? Det tänkte vi svara på idag.

Svårt att radera en sida från nätet

För det första rekommenderar vi att du gör en 301:a eftersom det är svårt att radera en sida från nätet. Så länge URL:en fortfarande finns kvar någonstans på nätet, går det att komma åt den. Googlebot har säkerligen redan indexerat den och kommer att återbesöka den vid något tillfälle. Då kommer sidan att svara 404: sidan kan inte hittas. Även om du tar bort alla internlänkar på sajten och sätter noindex på landningssidan är du inte helt säker. Om en extern part har länkat till sidan går det fortfarande att nå den och få 404 som svar.

Googlebot är dock smart. Efter den har besökt din 404:a ett X antal gånger och märker att den aldrig återskapats, kommer den att avindexera sidan själv eftersom den inte fyller någon funktion för eventuella besökare. Din sajt kanske tappar lite i ranking eftersom Google anser att du inte tar hand om sajten ordentligt, men du sjunker inte till botten och får hela sajten avindexerad på grund av några 404:or. Och har du själv satt en noindex-tagg på sidan kommer den att lyssna på det och inte indexera sidan. Varför inte bara gör så?

Användarvänlighet

När du surfar runt på nätet och klickar på en länk finns det inget så frustrerande som att mötas av en 404:a. Du klickade på länken för att du var intresserad av informationen och känner dig sviken när någon har tagit bort hela sidan utan att lotsa dig vidare till en annan plats.

En del backar tillbaka till sökresultatet och väljer en annan sajt, den första går ju inte att lita på. På så vis kan du förlora besökare. 404:or leder till att din sajt inte är lika användarvänlig, något som varken besökare eller Google uppskattar.

Du tappar länkkraft & PageRank

En av de viktigaste anledningarna till att göra en korrekt redirect med statuskod 301 är att du vill behålla länkkraften och PageRank som den föråldrade sidan kan ha samlat på sig. Om sidan tidigare har rankat eller samlat inlänkar vill du så klart behålla statusen men erbjuda bättre och uppdaterad information.

Om du ska flytta hela din sajt till en ny adress är det avgörande att du gör redirects, annars tappar dina besökare bort dig och du får börja om utan rakning eller inlänkar.

Det går inte att flytta över 100% PageRank med en 301:a och finns inga klar svar på hur mycket som följer med omdirigeringen. Men vi vet genom Googles egna experter att viss mängd länkkraft och ranking medföljer i en 301:a.

Undantag när PageRank & länkkraft inte följer med

Det finns så klart undantag till regeln. Ett sådan tillfälle är när du pekar om till en URL som inte innehåller likvärdig information som den gamla. Då kan Googlebot istället välja att se omdirigeringen som en helt ny sida och eventuell ranking följer inte med.

Därför är det viktigt att dina omdirigeringar sker med viss eftertanke. Förr brukade man bara skicka alla omdirigeringar till startsidan. Idag vet vi att det inte är en bra metod, risken finns att Googlebot tolkar det som helt nytt innehåll och sidan tappar PageRank och eventuell kraft från tidigare inlänkar. Istället ska du dirigera om till en sida med så likvärdig information som möjligt.

Exempel:

Om du har en sida där du säljer golvlampor i krom som ser ut så här: https://www.minsajt.se/lampor/golvlampor/krom men du har slutat sälja kromade golvlampor, vill du så klart peka om sidan till en annan plats på sajten.

Det bästa i detta fall vore att göra en 301 redirect till: https://www.minsajt.se/lampor/golvlampor  som har i stora drag samma information.

Har du däremot slutat helt att sälja golvlampor får du istället göra en redirect till https://www.minsajt.se/lampor

Varför inte använda en 302:a?

Statuskod 302 kan vara den automatiska statuskoden som används i diverse plattformar. Därför är det många som snabbt fixar sina eller sina kunder sajter med 302:or. Det är nämligen i en del fall lite mer tidskrävande att göra korrekta 301:or. Om du vill göra en 301:a och din sajt ligger på en Apacheserver måste du gå in i sajtens .htaccess-fil. Det krävs ytterligare några steg om du använder en Windowsserver. Har du en WordPress-sajt finns det inga ursäkter, tack vare enkla plug-in kan du göra redirects själv, utan att blanda in utvecklare.

Statuskod 302 betyder i princip att sidan är “temporärt flyttad”. Den menar att innehållet är bara här temporärt och därför behöver Googlebot inte flytta PageRank eller bry sig om URL:en. En 301:a betyder att sidan är “permanent flyttad” och tidigare URL kommer aldrig bli aktiv igen.

Det är sällan som en 302:a är mer lämplig än en 301:a. Det kan främst handla om när du behöver temporärt flytta din sajt medan originalet byggs om eller repareras. Det kan också passa när du har temporära produkter under exempelvis högtider.

Det tåls att säga igen, Google är smart. Många gånger kan Googlebot förstå att du menade 301 även fast du har gjort en 302 redirect. Men det betyder inte att det är värt att chansa!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *