Blogg & Insikter

Så här googlade svenskarna 2019

För att verkligen lära känna någon är det inte deras sociala medier som är intressanta, det är deras internethistorik. Vad vi googlar på säger ofta mer om oss än vad vi gillar på Facebook. En av anledningarna till detta sägs vara att vi känner ett starkt förtroende för Google och därmed tillåter oss att vara helt ärliga, ibland även brutalt ärliga.

Google har nu släppt sin årliga lista över söktrender för Sverige (och övriga världen) för 2019, vi tänkte därför att vi skulle ta en liten närmare titt på året som gått. Vi vill här förtydliga att det inte handlar vilka ämnen som sökts mest på, som många verkar tro, det handlar om de ämnen som fått den största ökningen i sökvolym under 2019 jämfört med 2018.

Vad det sökts på i Sverige under 2019?

Älska mig för den jag är

Den gripande dokumentären om sångaren och skådespelerskan Josefin Nilsson är det vi har sökt på mest på Google under 2019. Inte så konstigt, eftersom filmen har varit omåttligt populär, omskriven och omdebatterad. Intressant att notera är att den vanligaste sökningen för “hur…” är “Hur dog Josefin Nilsson”, vilket av all förmodan är på grund av dokumentärfilmen, då sångarens bortgång skedde 2016.

iPhone 11

Efter Apples lansering av iPhone 11, iPhone 11 pro och iPhone 11 pro max tidigare i höst har efterfrågan på de nya telefonerna varit stor. En förbättrad kamera som kan ta schyssta bilder, även i mörker, samt en snabb processor verkar ha fallit konsumenterna i smaken. Bra jobbat Tim Apple!

Notre-Dame

Branden i den franska katedralen som höll på att ödelägga ett av Paris mest ikoniska landmärken chockade säkerligen många i april. Efterspelet med insamlingar och ombyggnationer har säkerligen även det påverkat att denna händelsen hamnat på plats nummer tre för Googles söktrender under året.

Eurovision Song Contest

Att Eurovision Song Contest googlas flitigt varje år i Sverige är föga förvånande. Till skillnad från 2018 så trendar inte längre Melodifestivalen på topp 10, detta trots att Melodifestivalen pågår under större delen av året.

ASAP Rocky

För många svenskar var nog ASAP Rocky helt okänd före 2019. Efter att den amerikanske rapparen greps i Stockholm under sommaren fick han sitt stora break här i Sverige (och på Google). Något som är mindre känt är att även sökningar för Cowboysoppa, Bostonrutor och Skeppartorsk fick sig ett rejält uppsving under veckan som ASAP mumsade i sig detta på Kronobergshäktet.

Cowboysoppa Google trends

Hockey-VM

Vad ska man säga, VM är alltid stort, särskilt i sporter vi i Sverige är bra på (och fotboll).

Störst av allt

För er som missat den första svenskproducerade netflix-produktionen “Störst av allt” har man något att se fram emot. Serien som baserats på Malin Person Giolitos bok med samma namn fick både kritiker såväl som svenska folket på fall.

Greta Thunberg

Att Greta Thunberg inte har trendat mer än vad hon har under 2019 kan förklaras med att många i Sverige redan vet vem hon var 2018. Greta har haft ett fantastiskt år, som avrundades med att bli utsedd till årets person 2019 av Times Magazine.

Detta speglas dock inte i vårt sökbeteende på Google, då Greta endast trendat marginellt jämfört med sökningar om “Paradise Hotel”. Greta tog så småningom hem segern efter september, i och med klimattoppmötet i New York.

Google trends Greta Thunberg

EU-valet

Ibland känns det tryggt att vi ändå har googlat en del viktiga saker under året också. ASAP Rocky och iPhone 11 i all ära men EU-valet låter som något man bör Googla på lite innan man väljer. Det känns dock inte lika tryggt att några av de mest trendande sökningarna för “Vad” och “Hur” var: “Vad ska jag rösta på i EU-valet” och “Hur röstar man i EU-valet”.

Sara Danius

Sara Danius kom att bli det tionde mest googlade under 2019. Bortgången av Svenska Akademiens ständige sekreterare blev omskrivet både i Sverige som internationellt.

Roliga observationer av hur vi Googlade 2019

Även om vi i denna artikel fokuserar på de 10 mest trendande sökningar så finns det en hel del sökningar som inte kom med. Vi tänkte därför ta med 5 “bubblare” som vi tyckte var lite extra roliga.

  • I USA googlades det mer på Baby Yoda än vad som googlades på Kardashians barn.
  • Norrlänningar och Hallänningar toppar sökningar för “Vad betyder Habibi?”
  • “Varför fick Jeppe lämna paradise?” hamnade på plats nummer 2 för sökningar som inleddes med “varför”.
  • “Vad betyder NNN?” ligger på en hedrande fjärdeplats för sökningar som inleds med “Vad…”.
  • Två av sökningarna för hur man googlade i Sverige finns med på den globala listan för söktrender, iPhone 11 och Notre-Dame.

Sådär, det var året som gått. Det är med viss tomhet som vi ser tillbaka på året och undrar om alla dessa sökningar verkligen var nödvändiga. Vi, likt många i Sverige ställer oss frågorna om varför Jeppe lämnade Paradise Hotel egentligen? Kommer Baby Yoda behålla sin popularitet när det finns en ny Kardashian där ute? Vi kan bara hoppas att Google ger oss korrekta svar på detta (och viktigare saker) även under 2020.

Anders Bohman

Senior SEO-Specialist

Anders arbetar som SEO-specialist på kontoret i Örnsköldsvik.

Anders Bohmans profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *