Blogg & Insikter

8 lögner du kan ha hört från din SEO-specialist

Det är inte alltid lätt att vara SEO-specialist. Ofta lever man i skuggan av Google, i en parallell värld där skämt och anekdoter endast är roliga för andra SEO-specialister men som möts av oförstående blickar från människor i riktiga världen. En värld där allt kan ändras över en natt med konstanta funderingar över vad sökmotorernas nästa drag är och vad nästa stora uppdatering kan innebära.

I vår parallella värld är det vanligaste svaret, på de flesta frågor, “Det beror på”. I den riktiga världen vill människor bara ha tydliga svar och lösningar på sina problem. Det är ofta här, i krocken av dessa två världar som problemen uppstår.

Med den osäkerhet som världarnas krig skapar är det lätt hänt att ett rykte på twitter eskalerar till en artikel som sedan missuppfattas och resulterar i “kunskap” (just denna del skiljer inte från den vanliga världen).

Det är därför inte så konstigt att det finns många missuppfattningar i vår bransch. Man bör snarare bli mer orolig om en SEO-specialist lovar allt för mycket eller ger allt för direkta svar på diffusa problem.

Det finns dock varningsflaggor du kan hålla utkik efter. Här är 8 lögner du kan ha hört från din SEO-specialist.

1. “Vi garanterar….”

Vi kan egentligen sätta vad som helst efter “Vi garanterar…” då vi genom åren har hört både det ena och det andra som lovats till företagare när SEO säljs in.

Mycket kan uppnås med SEO men långt ifrån allt. Vanliga garantier kan vara att man ska ranka nummer 1 på specifika sökord eller att man kommer se en dubblering av intäkter inom bara några månader.

Inom digital marknadsföring och SEO finns det inga garantier. Detta gäller speciellt när positiva resultat i kombination med korta och precisa tidsaspekter nämns. En tumregel som man kan bära med sig är att om det låter för bra för att vara sant så är det förmodligen också det. Denna tumregel gäller även inom andra områden, inte bara för sökmotoroptimering.

2. “Din nuvarande byrå suger”

Det finns många sätt att skaffa sig nya kunder på. De lite mer oseriösa byråerna och enskilda SEO-konsulter, försöker ibland sig på att kontakta företag för att övertyga dem om att deras nuvarande byrå inte gör ett bra jobb. Det kan handla om “fel” de har upptäckt på sajten eller att länkarna som pekar mot sajten i fråga inte är tillräckligt bra.

Ibland fungerar detta men oftast inte eftersom det många gånger pekas ut som “dåligt” är saker som kunden redan är medvetna om, men inte kan ändra i dagsläget. Att använda denna strategi är lite att skjuta sig själv i foten också för det visar ofta tydligt att den som kontaktar ett företag på detta sätt inte har kunskap om andra underliggande faktorer. Ofta handlar det om åtgärder som kräver stora resurser av utvecklare, resurser som småföretagare kanske inte har råd att lägga just nu.

Det ska också sägas att strategin att prata illa om andras arbete inte är lägger den bästa grunden för ett nytt samarbete byggt på förtroende.

3. “Vi kan din bransch”

Som SEO-specialist måste man vara lite av en “Jack of all trades” och det finns en fördel av att vara intresserad av mycket olika saker. Det är dock svårt att vara experter på samtliga industrier och segment så när någon säger att “Vi kan din bransch” så bör du ta detta med en nypa salt och ställa några motfrågor innan du går vidare.

Uttrycket “Jack of all trades” har en fortsättning och det är “Master of none” vars innebär är att det är omöjligt att vara expert på just alla branscher och segment. Många SEO-specialister är dock väldigt bra att kunna sätta sig in i olika projekt och lära sig snabbt om just ditt företag.
“Mer är alltid bättre”

“Less is more” är inget för de SEO-konsulter som uppmanar sina kunder att mer måste till för att få resultat. Mer länkar, mer text, mer sidor och så vidare. Vi vill här understryka att det ofta är kvalitén som spelar mest roll och inte kvantitét.
SEO är en balansgång och ibland kan för mycket av det goda vara skadligt för en sajt. Det måste finnas en tanke bakom att lägga till eller ta bort saker. Det är inte säkert att man behöver fler länkar om sökordet man försöker förbättra. Det är inte heller alltid säkert att man behöver mer textinnehåll eller sidor för att resultaten ska komma. Det kan låta som grått och trist, men ibland är lagom det bästa. Det är också därför denna punkt kommer i mitten av denna artikel. Alldeles lagom.

4. “SEO kommer att dubbla din försäljning”

Få saker måste vara så irriterande för en företagare som att höra från en utomstående konsult påstå att någon kan dubbla försäljningen utan att man satt sig in ordentligt i företagets förutsättningar och ekonomi. Det är sällan som man som SEO-specialist har vetskap om alla variabler och historik som ett företag har för att kunna göra såna löften. Denna kunskap är viktig om man ska kunna uppskatta konverteringen av den organiska trafik som kan förväntas av ett SEO-arbete. Att räkna på organisk trafik är svårt i sig utan att man dessutom ska ta hänsyn till konverteringsfrekvensen. Konverteringar kan dessutom bero på så många olika faktorer som inte går att förutse genom att endast se på företagets förutsättningar från ett SEO-perspektiv. Exempelvis kan en lågkonjunktur påverka vissa branscher mer negativt än andra. Ett annat exempel är glassproducenter som helt plötsligt minskar sin försäljning under sommaren då vädret inte lämpar sig.
“Du kan inte optimera din sajt på egen hand”

Detta är något som faller på sin egen orimlighet att säga till en entreprenör. Har du startat eller driver ett företag så vet du att det inte är någon omöjlighet att göra något på egen hand. Det är klart du kan lära dig SEO och optimera din egen sajt. I vissa segment kan man till och med komma ganska långt med relativt lite kunskaper, genom att arbeta med de stora viktiga faktorerna som indexering, titlar, innehåll, sajthastighet etcetera. För mer konkurrensutsatta segment kan det dock vara nödvändigt att ta hjälp av en specialist men även här hjälper det mycket om man har ett intresse och grundläggande förståelse för vad SEO är för något. Vi vill dock understryka att det finns tillfällen där man bör ta hjälp av en specialist för att undvika större problem, migrering av sajt är ett exempel på detta.

5. “Vi kan “hacka” algoritmen”

Jag vet inte hur många gånger jag själv fått höra digitala marknadsförare som försöker sig på att överlista algoritmen, eller “hacka algoritmen” som det ibland kallas. De stora techbolagen som Facebook och Google spenderar enormt mycket pengar på att anställa de smartaste hjärnorna, till detta läggs ofantligt mycket pengar på att få dessa smarta hjärnor att jobba tillsammans. Det är därför orimligt att en konsult, som i vissa fall jobbar på frilansbasis från sin källare, har möjligheten och resurserna att överlista algoritmen. Det händer givetvis att man kan hitta kryphål här och där men i det långa loppet så är det oftast bättre att arbeta med algoritmerna. Att hjälpa Google att hitta, indexera och förstå din sajt och lägg energin på att vara bättre än dina direkta konkurrenter.

6. “SEO kräver inget jobb från din sida”

Som med allt annat i livet så blir ofta resultatet så bra som du gör det. Det är sällan som det går bra utan att man själv måste lägga ner tid på det. Det kan handla om att göra ändringar på sajten, skriva innehåll eller analysera resultaten. Vi råder ingen att helt lägga något i händerna på en specialist eller byrå. Det är tillsammans som man ofta når de bästa resultaten. För att återknyta till den tidigare punkten om att det finns SEO-specialister påstår sig kunna “din bransch” så är det sällan så. Det är därför i de allra flesta fall ett fungerande samarbete som gör att SEO-arbetet blir framgångsrikt.

Anders Bohman

SEO-Specialist

Anders arbetar som SEO-specialist på kontoret i Örnsköldsvik.

Anders Bohmans profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.