Blogg & Insikter

Digital marknadsföring i lågkonjunktur

Det är inte dags att drabbas av panik, lågkonjunkturen kommer med en hel del möjligheter om du väljer att flytta om, snarare än att kapa.

I en lågkonjunktur vill vi alla minimera riskerna för att tappa så lite intäkter som möjligt. Du kanske går runt just nu och funderar på hur du bäst ska dra ner på utgifter och maximera dina intäkter om marknaden viker. Att dra ner på just marknadsföringen är något som verkar relativt enkelt och som oftast, på kort sikt, räddar din kassa. Om du varit med om att marknaden har dykt några gånger, så vet du att spara in på din marknadsföring bara ger en kortsiktig lindring – snarare ska du fundera på att omdistribuera dina marknadsföringskostnader – för under lågkonjuktur uppkommer en del möjligheter.

Själv var jag med under finanskrisen 2008/2009 då jag jobbade med att sälja hyrbilar online. Jag argumenterade och fick bibehålla min marknadsföringsbudget då jag kunde påvisa att en onlinebokning var mycket billigare än att kunden skulle ringa till vårt call center. När covid slog till och jag ombads att ta bort ALL marknadsföringsbudget för ett IT bolag så argumenterade jag för att Google Ads och sökmotoroptimering (SEO) var nödvändiga för att prospekts och kunder skulle hitta oss, annars skulle vi inte ha en chans i den mördande konkurrensen då världen stängdes ner och alla behövde digitalisera. 

Nu tycker jag att man alltid behöver ha koll på sin marknadsföringsbudget för att få ut så mycket som möjligt av den, men vid sådana här tillfällen blir det än viktigare att man faktiskt tänker efter VAD pengarna spenderas på och funderar på din egen tidsaspekt – vilken ekonomisk uthållighet har jag? 

Tänk så här: de flesta av dina konkurrenter går i samma tankar som du, så istället öppnas ett fönster av möjligheter för den som vågar satsa på ”rätt” marknadsföringskanal då andra på marknaden pausar sin marknadsföring.

Här kommer några tips som jag tycker att du ska fundera på: 

Det kostar att hitta nya kunder

Det kostar mer att hitta nya kunder. Man brukar säga att det kostar fem gånger mer att få en ny kund, än att bibehålla en befintlig kund. Du vet att pengarna du spenderar på annonsering för att hitta och få in en ny kund är mycket dyrare än att behålla dina befintliga kunder, så fundera på vilka aktiviteter du ska göra för att kunderna först och främst inte ska lämna dig i en lågkonjunktur:– Först kan du ta reda på vilka som är dina största och mest lojala kunder – hur ofta handlar de och hur mycket är ordervärdet per köp? Hur skulle du kunna få dem att handla för lite mer och kanske något oftare?– Om du har identifierat dina lojala kunder, hur kan du få dem att rekommendera dig? Be dem lägga en recension eller kanske få rabatt om de tipsar sina vänner? Fundera på hur du kan hantera dessa kunder med en extra personlig marknadsföring.

Om kanalen ger konverteringar är den ändå rätt

Balansera din marknadsbudget och avgränsa budgeten till de kanaler som ger konverteringar och affärer på kort sikt. Här kan du resonera som så: om du vet att bra leads kommer från t.ex. Google Ads så bör du hålla fast vid din budget just i denna kanal om du kan. Du bör dock hålla koll på att kostnaden per lead inte springer iväg. Du kan ju fokusera med söktermer som är nära köpet, och inte sökord där sökningen innebär att besökaren letar efter information om produkten eller tjänsten. Det är ju stor skillnad på om man söker “turistattraktioner i Madrid” mot “billiga resor till Madrid”. Vad gäller sökmotoroptimering (SEO) är det ju enormt viktigt för dig att faktiskt bli hittad när någon söker på intent, dvs. ett prospekt söker precis efter det du säljer för att säkra intäkter här och nu. Men även här kan du kanske fokusera på bästsäljare eller högsta marginalprodukter för att verkligen fokusera på att synas där du vet att du kan få valuta för pengarna även på lång sikt. Att bygga trovärdighet och kvalité i Googles ögon kommer att löna sig även när lågkonjunkturen är över, men i relation till andra tilltag kan det ta lite längre tid vilket bara innebär att du kommer ha ett mycket bättre läge när köpkraften är tillbaka hos dina kunder. Om du är nyfiken på varför du ska bygga just för sökmotorerna i lågkonjunktur så ger vi dig argumenten här

Kunden kräver (minst) lika mycket underhållning

Även om du känner dig lite svettig inför en lite tuffare period säljmässigt, så slutar ju inte kunden att vilja bli underhållen och få en bra kundupplevelse. Fundera på vad du själv kan skapa, med enkla medel, för att hålla kunden uppmärksam på just ditt varumärke. Är det den där utbildande kortfilmen på Instagram kring bästsäljande produkten? Eller är det en rolig Tik-Tok dans med medarbetarna på lagret? Eller kanske Youtube-serien med fem utbildande avsnitt inom din största kategori? Det är ju aldrig fel att synas i flödet om du enkelt kan skapa det och blir kunderna underhållna så är chansen större att de kommer ihåg dig när de ska handla online.

Passa på att lösa det som inte hunnits med

Sist men inte minst, om du som många andra e-handlare, har haft en ständigt tillväxt och inte haft chansen att se över din teknikstack så kanske tillfället öppnar sig här. Tekniksidan går väldigt snabbt framåt och kanske har du köpt på dig teknik som behöver uppgraderas, eller utvärderas för att integreras bättre. Det kanske har kommit ny teknik som du inte hunnit med att titta på – då kan det vara läge att göra det nu! 

 

För att summera: drabbas inte av panik om du känner att försäljningen viker, utan dirigera om din marknadsföringsbudget för att lägga pengarna på aktiviteter som konverterar på kort sikt. Med en tajt kontroll på de leads som kommer in och snabba lärdomar om hur du kan hitta affärer, så finns möjligheten att överleva bättre än dina konkurrenter i lågkonjunktur!

 

Källor: 

https://hbr.org/2020/08/dont-cut-your-marketing-budget-in-a-recession 

https://www.outboundengine.com/blog/customer-retention-marketing-vs-customer-acquisition-marketing/

https://www.adweek.com/partner-articles/how-marketing-leaders-can-prepare-for-a-recession/

 

 

2 kommentarer

    Bra inlägg. När lågkonjunkturen kommer ser alla kunder över sina utgifter och prioriteringar (skönhetsprodukter verkar dock sälja under en lågkonjunktur). Då färre är avslutsbenägna kan det vara en poäng att jobba varumärkesbyggande och bygga top funnel, eller att bygga uppmärksamhet och kännedom. Detta material är i regel utbildande och underhållande, som ni skriver, och det kan ju alla gånger ompaketeras till andra delar av köptratten och återanvändas när konjunkturen vänder uppåt igen. För det kommer dem att göra.

    Svara

    Ja, precis! Tänker att allt man gör under en lågkonjunktur blir relationsskapande. Vare sig det är att utbilda eller skapa engagemang så är marknadsföringens uppgift att 1, hålla kontakten även om kunden har det knapert just nu 2, synas då kunden faktiskt har ett köpbehov. Sedan är det upp till omständigheter i just det bolag som man sitter som marknadschef i denna period som avgör prio vad som är bra kortsiktigt och långsiktigt.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.