Att vara oerfaren är inte i sig ett problem. Många åtgärder inom SEO har långtgående effekter däremot och den som inte sett ett stort antal projekt riskerar stora problem. En åtgärd som kortsiktigt ger jättebra resultat kan sätta sajten i filter i flera år framåt i ett senare läge.
Det är vanligare än du tror att den taktik som fått en sajt att flyga i söket under det första året är en sådan hämsko under nästa att det kan vara svårt att hämta sig från. Googles många filter är ett exempel på hur man helt plötsligt tar sig över en tröskel och sedan är det kört. Vi ska börja med ett exempel som egentligen handlar om konverteringsoptimering och hur det satte en guldkalv i karantän.
Hur konverteringsoptimering dödade intäkten
Jag kom in i ett affiliateprojekt (som tjänade sina pengar på att sälja vidare trafik till högstbjudande) som var ett antal år gammalt och mycket framgångsrikt. Man hade gjort SEO för fullt i ett halvt decennium och lönsamheten hade varit i det närmaste total. Massor av sidor höll riktigt bra positioner och insikten att om fler av de mängder av besökare som landade faktiskt konverterade så skulle intäkten öka dramatiskt. Därför hade man sedan något år tidigare varit aggressiv i sin A/B split-testning (att visa två olika desinger för besökarna och sedan välja den som presterar bäst) och hade designat om landningssidorna hundratals gånger. Varje enskild omdesign hade ökat konverteringen och därmed intäkten.
Till slut kom man till gränsen där Google sa ifrån, varje enskilt test visade nämligen att större banners, mer annonser och mer påflugna erbjudanden gav mer försäljning. Googles “Ads Above the Fold”-filter slog till. Sidor som har för påträngande annonser är enligt Google en negativ upplevelse för deras besökare och de vill inte skicka dem dit. Sidor som anses ha för många annonser, det första man ser på sajten, flyttas därför ner en bra bit i sökresultaten. Som du förstås spelade all konverteringsoptimeringen mindre roll när det inte kom någon trafik och det räckte heller inte att bara minska ner annonserna något. Har man väl hamnat på fel sida av staketet kräver Google att man vidtar ordentligt med åtgärder för att få komma tillbaka och det är dessutom något som tar relativt lång tid. En mer erfaren sökmotoroptimerare hade sett det här innan det hände, istället för att som när jag väl kom in i projektet, när det redan hade hänt.
De tre värsta missarna du riskerar de första åren av din SEO-karriär
Se videon där jag lite mer noga går igenom de värsta missarna, vad som händer och hur du undviker dem eller läs sammanfattningen nedan om du inte har några minuter.
Låta den taktik som funkade första gången bli den enda taktiken
Om du byggde mer content för dina första kunder och resultaten förbättrades markant är det lätt att tro att det är content som är SEO. Bara för att något fungerar en gång är det inte hela sanningen, kanske var det just content kunden saknade.
Vara alldeles för aggressiv med länkar
Det allra vanligaste och farligaste felet vi ser är nybörjare som varit alldeles för aggressiva med länkbygge. Särskilt pratar vi om ankartexter. Det som kan ge kanonresultat under de första 12 månaderna kan vara det som kraschar resultaten under kommande 24.
Inte förstå att det finns mer under ytan
Många är övertygade om att de “kan SEO” efter ha fått lära sig skriva titlar, kolla canonicals eller har laddat upp en sitemap. Det finns mycket mer djup än så och de kunskaperna kan vara helt värdelösa i ett annat projekt.
Oscar
Hej Magnus.
Tack för matnyttiga tips, skulle gärna vilja få ett ex utav din bok om det finns några kvar.
Mvh. Oscar
Magnus Bråth
Alltid roligt att kunna vara till nytta Oscar!
Katarina Hjertstedt
Tack Magnus för bra input. Jag skickar ständigt dina tankar vidare till min son, 21 år, som verkligen vill lyckas med sin e-handel. Till honom önskar jag en bok om du har några kvar.
Allt gott!
Jean
Kanontips för någon som precis har startat sin SEO-karriär! Jag tar gärna ett exemplar av din bok om det finns någon kvar.
Ta hand om dig!