Blogg & Insikter

Sökmotoroptimering vs Sociala Medier

Sökmotoroptimering står inte i motsats till sociala medier, ändå har många velat hävda att marknadsföring i sociala medier är det nya sökmotoroptimering. Det är så långt ifrån sant att man inte tror att det är sant.

Nu har det visserligen börjat stabilisera sig något i sina roller men det finns fortfarande de som hävdar att marknadsföring i sociala medier kan ersätta sökmotoroptimering. Allt snack om content marketing går mer eller mindre ut på det. Det kanske inte alltid verkar som det men det är själva kärnan. Content marketing bygger i mångas ögon på sociala medier, det är nämligen Buzzfeed man ser framför sig. Jag skulle vilja att vi lyfte blicken istället och tittar på Wikipedia.

Buzzfeed driver sin trafik från sociala medier, Wikipedia får sin från sökmotorer. Vilken av de båda är bäst på content marketing? Vi kan nog lugnt utgå från att ingen av dem driver någon försäljning. Wikipedia driver ingen försäljning på grund av sin hela idé, Buzzfeed för att trafiken som landar på sajten är fullständigt värdelös. Om du inte säljer Look at what the shark did next, I can’t believe it’s true.

Jag sitter just nu på stranden i Costa Rica, på Westin Conchal för att vara specifik. Costa Rica är den plats jag åker till när jag behöver lugn och ro för att fokusera benhårt på ett projekt. Som av en händelse är det ett content marketing projekt jag fokuserar på. Ett som kommer rikta sig mot sociala medier. Det här är ingen nyhet, jag har gjort det så många gånger förut men varje projekt är en egen utmaning. Fundera ett ögonblick på boken Guldläge på nätet som jag skrivit tillsammans med Michael Wahlgren. Man tjänar inga pengar på att vara författare i Sverige idag, om man inte är Camilla Läckberg, men det är bra marknadsföring och det är innehållsmarknadsföring, content marketing, i sin renaste form.

Marknadsföring i sociala medier, även content marketing i sociala medier, fyller en funktion. Den fyller inte funktionen som sökmotoroptimering gör däremot. Jag arbetar personligen med marknadsföring i sociala medier dagligen. Jag misstar mig aldrig och tror att det ska leda till en massa försäljning däremot. Vi har till exempel storsatsat på Facebook med Gardenhome, som gör sig jättebra där. Vi når precis rätt målgrupp, får massvis med interaktion men den totala försäljningen från sociala medier på 60 dagar uppgår till 8.500 kronor. Sökmotoroptimeringen däremot står för 90% av intäkterna.

Vad är då felet med marknadsföring på Facebook och varför är sökmotoroptimering så rätt? Svaret är ganska enkelt, det är en fråga om push eller pull. Att pusha ut sitt innehåll eller att dra till sig besökaren till innehållet. I sökresultaten når du en människa i precis det ögonblick denna är intresserad av vad du har att säga, på Facebook når du henne när hon ville kolla bilder på barnbarnen. Marknadsföring i sociala medier är vår tids utomhusaffischer. Jag tänker inte säga att utomshusaffischer aldrig någonsin driver någon försäljning men när hände det senast att en affisch erbjöd just det du var ute efter i exakt det ögonblicket?

Det är sant, det är mycket svårare att skapa en efterfrågan i sökresultaten. Folk behöver nästan redan innan veta vad de är ute efter. De som hävdar att man inte bygger varumärke i sökresultaten är däremot ute och cyklar, på en enhjuling, på en isplan, utan cykelhjälm. Det är sedan länge bevisat att det som driver mest försäljning på nätet är organisk söktrafik. Sociala medier genererar inte den försäljningen. Ändå finns det folk som hävdar att ifall man sett en bild på en ny bil på Facebook så har man mer förtroende för bilmärket om än om man faktiskt letat upp det och köpt en bil. Åtminstone i min värld har personen som faktiskt är beredd att lägga upp pengar på disken ett högre förtroende än den som blev tvingad att se en vägtrafiksinfographic medan han spelade Farmville. Det lättaste sättet att mäta hur framgångsrik marknadsföring är att mäta hur mycket pengar det kommer in.

Ska man då strunta i sociala medier? Nej, det tycker jag inte, på samma sätt som man inte ska strunta i content marketing. De fyller faktiskt en annan funktion. Med sociala medier och med content marketing kan man stärka sin sökmotoroptimering. Om du får bra spridning i sociala medier ökar det chansen att någon faktiskt bloggar och länkar. En länk till dig ger, till skillnad från en like eller en retweet, positiva effekter i sökresultaten. Det är alltid värt något.

Sen är jämförelsen också något oschysst. Marknadsföring i sociala medier ligger högre upp i funneln. De som kanske inte är beredda att köpa något idag men som får en positiv bild av dig i sociala medier kanske kan vara beredda, om du fortfarande har deras uppmärksamhet, att göra det imorgon.

Sociala medier går också att använda till annat, man kan välja att släppa det som marknadsföringskanal och istället se det som kundtjänst. Då närmar man sig dessutom något som kunderna uppskattar, istället för att tränga sig på i maten (eller kanske matfotograferingen) så svarar man på fråga när man blir tilltalad. Det är det som är skillnaden, istället för att tränga sig på och tjata om mobilabbonemang som de flesta som arbetar med marknadsföring i sociala medier kan man välja att vara där när någon har frågor kring mobiler.

Nu ska jag återgå till mitt arbete, eller så tittar jag ut genom fönstret ett tag.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

6 december, 2014

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *