I Google Search Console kan man hitta förslag i sektionen HTML-förbättringar. Här reder vi ut vad som menas med dubbla-metabeskrivningar och tipsar om hur man kan åtgärda problemen.
När en metabeskrivning är dubbel så betyder det att likadana taggar för meta-description används på två eller fler sidor på din sajt. Detta är inte något som rekommenderas. En bättre lösning är att se till att varje sida som ska indexeras i Google har en ordentlig meta-description som beskriver vad sidan handlar om. Texten får också gärna locka till klick eftersom det är denna text som potentiella besökare ser i Googles sökresultat under titeln. Nedan visas hur en typisk tagg för meta-beskrivning kan se ut i källkoden.
För att se dubbla taggar i Google Search Console måste du först ha skapat ett konto. Om du inte redan skapat ett konto gör du det här: https://www.google.com/webmasters/. Inne i verktyget så navigerar du till Sökfunktionernas utseende / HTML-förbättringar / Dubbla metabeskrivningar
Där får du en lista på sidorna som Google hittar med duplicerad meta-beskrivning.
Följ sen länkarna och gå in på din sajt och ändra meta-beskrivningar gällande de sidor som finns listade. I vissa fall som exempelvis i bilden ovan så kan Google även visa upp dynamiska sidor i denna lista. Här är det viktigt att bestämma redan från början att bara ändra meta-beskrivningar på de sidor man verkligen vill ha indexerade i Google. För att avgöra vilka sidor som man vill indexera i Google så rekommenderar vi starkt att ni läser vårt inlägg om duplicerat innehåll som behandlar ämnet.
Andra sätt att få tag på informationen
Det går också att få fram denna information på andra sätt. Exempelvis genom att använda en egen spindel eller genom att använda ett av alla olika spindlingsverktyg som tillgängliga som exempelvis Screaming Frog. Har man en sajt med väldigt få sidor är det enklast att göra det manuellt genom att bara kolla källkoden eller ta en titt i publiceringsverktyget.