Förmodligen är det ett resultat av våra 6 timmars arbetsdagar. Kanske är det ett resultat av att nya generationer har en annan bild av arbete. Varför förväntar sig folk att de kan jobba när och var som helst de vill?
Jag får höra det hur ofta som helst. Med den nya tekniken kan man jobba var som helst. Det går att utföra sina arbetsuppgifter mitt i natten på en strand om man så vill. Jag skulle hålla med om det, om man har en mycket begränsad uppgift och om man inte har något av värde att tillföra övriga på företaget. Yahoo har lärt sig läxan och kallat tillbaka sina 12.000 anställda till kontoren.
Anledningen är naturligtvis att en medarbetare är mer än någon som bara utför ett jobb, eller borde åtminstone vara. Av samma anledning som jag tycker att man inte sitter och fipplar på sin telefon när man är på ett möte (eller middag med familjen) så behöver man träffa sina medarbetare, öga mot öga. På ett väl fungerande företag är kollegor mer än någon som gör sitt arbete bredvid dig.
Ett favoritexempel är en kille som sökte jobb hos oss för några år sedan och i sitt personliga brev skrev att 6 timmars-dagar passade honom utmärkt, då kunde han jobba med sitt företag på dagarna och sedan lägga 6 timmar på kvällen åt oss. Hemifrån.
Om du vore en robot, med en väl avgränsad uppgift, då är det här något som fungerar. Själva tanken med att anställa en person, på ett företag som vårt, är däremot inte att man gör sina uppgifter enligt ett schema och sedan går hem. Uppgiften är nämligen inte att utföra ett jobb om och om igen på samma sätt. Uppgiften är inte så begränsad. En anställd hos oss förväntas nämligen:
- Lyssna på och lära sig av sina arbetskamrater
- Lyssna på och ge feedback till sina arbetskamrater
- Vara delaktig i att bygga den företagskultur som Brath ska stå på i framtiden
- Hjälpa till att engagera och motivera sina medarbetare
- Utvecklas på ett personligt plan i riktning mot nya, mer ansvarskrävande arbetsuppgifter
- Löpande, i arbetet, utbilda och utbildas
- Aktivt arbete för att samarbete inom den egna avdelningen ska utvecklas
- Aktivt arbete för att samarbete med andra avdelningar utvecklas
Listan kan göras längre men det är dags för ett exempel: När en projektledare pratar i telefon med en kund lyssnar övriga projektledare (ofta). Både för att kunna ge feedback och för att lära sig. Det samma gäller när någon av våra specialister svarar på frågor eller sätter en strategi, alla andra lyssnar, oftast för att lära sig. Det här sker på ett naturligt och enkelt sätt, man sitter nämligen i samma eller angränsande rum.
Slutligen, om jag var ute efter offshore-arbetare, varför i hela världen skulle jag betala dyra pengar för svenskar? Manilla, Madras eller Sri Jayawardenapura har massor av kvalificerad personal som kan jobba vid andra tider och hemifrån, om jag ändå får någon som inte uppfyller punkterna ovan, varför inte bara ta någon där?