Ett av valen man som nybliven ehandlare ställs inför är dropshipping eller inte. Droppshipping är lösningen där dina leverantörer skickar direkt till dina kunder och det kan vara lite svårt att få till. Vi har fått en intervju med Anders “AndersIvar” Karlsson som är en av Sveriges starkare förespråkare för droppshipping.
Dropshipping kan både vara enklare och svårare än det låter. En av anledningarna är att du faktiskt måste övertyga en tillverkare eller grossist om att skicka sina produkter till en massa olika adresser istället för till dig. En av de starkare förespråkarna för droppshipping är Anders Karlsson som byggt upp Barahandtag helt och håller baserat på droppshipping. Barahandtag hade i början som namnet antyder enbart handtag men har nu ett bredare sortiment. Anders Karlsson fungerar också till vardags som VD för Tonerlagret.
Du gillar dropshipping, varför det?
Jag tycker det är ett smidigt sätt att syssla med det som vi på Barahandtag faktiskt är bra på och lämna över sådant vi är mindre bra på till andra. Sen slipper vi lagerkostnader och risker med att hålla eget lager i form av inkurrans och liknande. Precis som vi gör med bokföringen som vi inte är bäst på så lämnar vi bort lagerhållning, packning och logistik till dom som är bättre på det. På det sättet får vi mer tid över till det som vi faktiskt kan såsom kundvård, SEO, SEM och att sälja samtidigt som vi håller nere riskerna som finns med ett lager. En annan fördel är att vi inte behöver sitta och jaga sortiment och hålla koll på det i samma utsträckning som den som har eget lager och produktansvar. Vår leverantör är en av Sveriges största på handtag och knoppar och levererar till stora kökstillverkare vilket gör att input kommer snabbare från det hållet än vad vi någonsin hade mäktat med.
Vad är ditt bästa råd till den som vill komma igång?
Tror jag sagt det tidigare men det tål att upprepas, det kommer aldrig ramla ner en bra dropshippingleverantör i knät på dig så vill du ha tag i något du är intresserad av så kontakta leverantörerna själv. Sälj in dig och din idé så att leverantören förstår att du kan din sak när det gäller till exempel e-handel. Har du tidigare något framgångsrikt projekt så är det ju en fjäder i hatten vilket kan göra det hela lättare. Se också till att ni har en överenskommelse om saker som kan uppstå, hur skall returer hanteras, förstår leverantören vikten av snabba leveranser, hur spårar ni det som skickas och så vidare. För vår del är det också våra ordersedlar som leverantören packar ner och vi har egendesignade kartonger med vår logotype som gör att det hela blir mer Barahandtag och mindre av leverantören vilket är precis det vi vill uppnå.
Blir det inte mycket administration, hur hanterar man det?
Vi har ganska lite administration, vi får trackingnummer för alla paket som skickas varje dag och har en mall för detta som vi skickar ut till kunderna. Vi använder Klarna för alla betalningar så där är det också minimal administration. Sen får vi en månadsfaktura från leverantören med allting specificerat på så jag tycker det är riktigt smidigt.
Hur hittar man leverantörer som är beredda att dropshippa?
Bestäm först vad det är du skall sälja och leta sedan rätt på ett antal leverantörer som känns rätt i produktväg. Sedan är det jaga, jaga och jaga och se till att få komma och träffa leverantörerna och få dom att förstå fördelen med att just du driver en webbutik som säljer deras produkter. Idag finns det många företag som är grymma på att hitta produkter, importera och lagerhålla och som har en egen webbutik men det är långt ifrån alla som kan driva webbutiken på ett sätt som kan bli lönsamt. Och det är här någonstans som du som duktig e-handlare kan göra skillnad, kan du sälja mycket mer produkter än vad de kan så kan det finnas utrymme till att tjäna pengar för er bägge två och då kan man hitta ett vettigt samarbete som kan fungera på lång sikt.
Tror du att det funkar i alla segment?
Nej, det tror jag inte. Eller ja, rent tekniskt så kan jag inte komma på något segment det inte skulle fungera på men lönsamhetsmässigt finns det nog en del segment där det blir svårt att få till. Det finns ju idag en hel del lågmarginalsegment där det inte finns utrymme för ytterligare en spelare till att skära emellan och där kan det nog vara tufft att få till något som fungerar för bägge parter. För man skall ju inte glömma bort att det skall ju vara lönsamt för bägge parter, inte bara för dig eller för leverantören.
Hur hanterar du frakter och returer, skriver du fraktsedlareller gör leverantören det?
Vår leverantör hanterar utskrift av fraktsedlar, vi har ett överenskommet standardpris per paket oavsett hur stort eller litet det är. Detta gjorde vi för att det skall vara enkelt och det blir lite gungor och karuseller som gör att det nog blir någorlunda rättvist i slutändan. I och med att vår leverantör också levererar till de flesta större kökstillverkarna så är deras trafikvolym betydligt större än vår är och det gör att dom fått relativt bra priser på sina sändningar. När det gäller returer så går dom tillbaka till oss och inte till leverantören. Det gör att vi själva sitter på ett mindre lager som vi alltid använder först och finns det inte i vårt lager så går beställningen ner till vår leverantör. Totalt sett så är det cirka 5% som går från vårt egna lilla lager och resterande skickas direkt från leverantören. Har vi saker som blir liggandes på vårt egna lager så skickar vi ner detta i retur cirka två gånger per år till vår leverantör.
Skulle du rekommendera andra ehandlare att titta på dropshipping?
Absolut! Men det beror också på hur man vill arbeta, det finns ju såklart nackdelar med dropshipping också. Du har inte själv kontroll på hela flödet efter det att du skickat din beställning till leverantören, även om vi har ett väldigt tajt samarbete så är det ett annat företag och om något blir tokigt på vägen så kan du inte alltid fixa det själv utan behöver blanda in din leverantör. Sen om man tycker om att arbeta fysiskt och vill plocka och är duktig på logistik så kan det ju finnas en mening med att faktiskt ta hand om den biten själv. För vår del så är vi inte experter på logistik utan duktiga på att se till att kunder får en bra upplevelse, leverera en riktigt hög servicenivå och att marknadsföra vår butik och optimera den på diverse olika sätt och då har vi valt att jobba med det som vi faktiskt kan.
Vad är Dropshipping?
Dropshipping är en affärsmodell inom e-handel där återförsäljaren inte lagerhåller de produkter som säljs. Istället köper återförsäljaren varan från en tredje part, vanligtvis en grossist eller tillverkare, som sedan skickar produkten direkt till kunden. Detta eliminerar behovet av lagerhantering och minskar initiala investeringskostnader.
Hur fungerar dropshipping?
Processen börjar med att en kund gör en beställning i din webbutik. När beställningen har mottagits vidarebefordrar du orderinformationen till din leverantör. Leverantören plockar, packar och skickar produkten direkt till kunden. Du tjänar pengar på mellanskillnaden mellan det pris kunden betalar och det pris du betalar till leverantören.
Fördelar med dropshipping
- Låga startkostnader: Ingen investering i lager behövs, vilket minskar ekonomiska barriärer för att starta en webbutik.
- Enkel att komma igång: Du kan snabbt lansera din butik utan att behöva hantera fysisk inventering.
- Flexibilitet: Möjlighet att erbjuda ett brett sortiment av produkter utan att behöva köpa in dem i förväg.
- Skalbarhet: Hantering av ökad försäljningsvolym blir enklare eftersom leverantören ansvarar för logistiken.
Nackdelar med dropshipping
- Lägre vinstmarginaler: Konkurrens kan pressa priserna och därmed minska dina marginaler.
- Ingen kontroll över lager: Svårt att hålla koll på lagerstatus hos leverantören, vilket kan leda till restorder.
- Kundserviceutmaningar: Problem med leveranser eller produkter kan vara svåra att lösa eftersom du inte hanterar dem direkt.
- Fraktkomplexitet: Om du arbetar med flera leverantörer kan fraktkostnader och leveranstider variera.
Hur man kommer igång med dropshipping
- Välj en nisch: Fokusera på ett specifikt marknadssegment för att rikta in dig på rätt kundgrupp.
- Hitta pålitliga leverantörer: Använd plattformar som AliExpress, Oberlo eller kontakta tillverkare direkt.
- Bygg din webbutik: Använd e-handelsplattformar som Shopify, WooCommerce eller liknande.
- Marknadsför din butik: Använd sociala medier, SEO och betald annonsering för att driva trafik.
- Övervaka och optimera: Följ upp försäljning, kundfeedback och justera din strategi därefter.
Min reflektion
Dropshipping kan vara en enkel ingång för entreprenörer som vill starta en e-handelsverksamhet med minimal initial investering. Trots dess fördelar är det viktigt att vara medveten om de utmaningar som följer med modellen, som lägre marginaler och mindre kontroll över kundupplevelsen. Det kan vara lätt att ramla i fällan att tänka att det går att skala blixtsnabbt men det krävs viss omtanke när det handlar om val av produkter och leverantörer. Returer och byten är också något som behöver vara spikat när du drar igång, om det inte hanteras på ett bra sätt riskerar du snarare ett upplopp än en megavinst.
Jora
Bra intervju, en fråga bara, om returerna komemr tillbaka, då måste man ju ändå ha ett lager. Hur löser ni det?
Anders Karlsson
Hej Jora, som jag skrev så sitter vi med ett mindre lager själva som består av returer. Är det saker som snurrar fort så skickar vi det själva och sedan tömmer vi vårt eget lager några gånger per år tillbaka till vår leverantör. Anledningen är att dom inte vill hantera returer löpande, men det är som sagt ett mindre lager på cirka 5% max.
Magnus Bråth
Min egen erfarenhet här är att alla som kan tänka sig dropshippa kommer ha liknande upplägg. Det känns också som att det är det enda som fungerar riktigt smärtfritt gentemot kunden men det är en intressant fråga eftersom det är det som jag själv upplever som problematiskt med dropshipping.
Olle Olsson
Hej,
Jag undrar hur det funkar med tull & moms vid Dropshipping om man tex. köper produkter från Asien,måste kunden dåstå för detta?
Anders Karlsson
Hej Olle,
Ja, om du droppar direkt från Asien så får kunden stå för eventuell moms & tull om det går direkt till kunden. Oftast en rätt stökig lösning för dom som jag vet jobbat på detta sättet så det är bättre att ta hem det i eget lager eller droppa från någon leverantör i Europa om det finns en sådan.
Dropshipping är inte exakt alltid den bästa lösningen utan beror på förutsättningarna med produkter, lager osv.
Anton H
Hej, skulle det fungera att befinna sig i Sverige och driva en hemsida som säljer produkter från en Amerikansk dropshipper?
Magnus Bråth
I teorin fungerar det väl bra, det som kan vara knepigt är tull och moms. Jag har tyvärr ingen smidig lösning på det problemet.
Rasmus
Hej!
Jag har en fråga gällande betalning till företaget som vi säljer produkterna åt.
När vi fått en order + betalning av kund. Kan vi då i vår tur lägga beställningen i våran leverantörs webbshop? Vi lägger beställningen & betalningen enligt våran överenskommelse men vi använder vår kunds leveransadress så varan skickas direkt till kunden, men vi fyller i faktura-adress och betalning m.m i vårt namn. Eller är det olagligt att skriva in någon annans leveransadress?
Vänliga hälsningar
Rasmus
Magnus Bråth
Hej Rasmus,
Så länge du har kommit överens med butiken om att det är det här som händer så kan inte jag se några problem alls. Det finns, så vitt jag vet, inga juridiska krav alls på var saker levereras. Kom ihåg att hantera momsen bara.
Axel Nilsson
Hej!
Mitt namn är Axel.
Jag har möjlighet att komma över en mycket stark .com domän som jag vill göra en näthandel utav riktad enbart till den amerikanska marknaden. kommer isåfall att använda mig utav dropshipping. Leverantören är baserad i och skickar enbart från USA. alltså leverantör och slutkund är i USA, Vad gäller för mig gällande sales tax? retail certificate?
Tack på förhand!
Mvh
Axel
Henok
Hej Magnus och Anders!
Grym intervju!
Vi är två killar som önskar starta en dropshipping verksamhet där vi köper varor från Kina och skickar till Amerikanska kunder, allting styrt från Sverige. Vi har därför följande frågor:
– Är det möjligt att göra detta? Behöver starta ett bolag i Sverige eller USA?
– Vilka kostnader kommer vi stöta på i USA? Skatter, moms, deklarationer etc?
– Vad behöver vi tänka på i form av svensk moms/vinstskatt?
– Finns det någon hemsida som kan förklara mer kring regelverket.
Tack för din tid och hoppas vi blir lite klokare efter er återkoppling
Hälsningar
Henok och Alex
Isabelle Jonsson
Hej!
Jag undrar hur det fungerar med flera leverantörer – om en kund beställer en order från flera olika leverantörer, hur fungerar det då? Får de flera paket?
Tack!
Isabelle
Magnus Bråth
Ja, precis så blir det.
Maja
Dropshippar idag från England, funderar hur det blir när dom utträder ur EU?
Magnus Bråth
Min bild är att ingen riktigt vet hur deras avtal med EU kommer att se ut (eller när det faktiskt kommer träda i kraft), åtminstone har inte jag sett något entydigt.
mathias
någon som har bra tips för marknadsföring om man skall vara internationell? Håller på att starta upp en egen sida nu.
Magnus Bråth
SEO och PPC borde kunna vara lysande att starta med, tillsammans med Mail är det de tre mest försäljningsdrivande vägarna.
Karl Preisler
Hej! Hur det fungerar med skatter och moms om man startar ett företag som dropshippar produkter runt jorden från en leverantör baserad i Kina?
Ali Jabr
Hej
Finns det något hemsida eller webbplats som man kan använda för att hitta grossister eller leverantörer ??
Jag har skapat min egen webbshop , och tänker sälja köksredskap,
har ni tips eller information som kan hjälpa med detta ??
Mvh
Ali Jabr
Magnus Bråth
En sökning på “dropshipping grossist” ger en del resultat, bättre tips än så kan jag inte ge tyvärr. En grundinställning kan vara att hitta dem som inte hittats av andra innan, för att få maximal utväxling. Ta kontakt med de företag som har de produkter du är intresserad av och övertala dem att börja.
Rob
Kolla ALLA BOLAG… Barahandtags egna kapital på -84k… Ta en funderare innan ni börjar med någonting… Det är inte för alla.
Peter Gjort
Hej, ett tips är https://www.verktygsgrossen.nu/aterforsaljare Kan vara värt att testa om man är intresserad av verktygsbransch och dropshipping.
Ley
Hej!
Hur fungerar det med skatter och moms om man samarbetar med en dropshipper från Tyskland t.ex?
Peter Lisciak
Hej, fundering vid tex dropshiping elScootrar?
Hur blir det vid juridiska problem när man inte kommer överens gällande tex. ångerrätt, reklamation, garanti mm. Hur minimerar men risken med att hamna emellan min leverantören som levererar direkt till kunden och mig själv som bolagsansvarig som tagit emot ordern och gjort själva försäljningen?
Har du nån rekommendation på text formulering eller annat så man friskriver sig ansvaret, eller är det risken man får ta och enda sättet är att ha bra leverantörer som man verkligen kan lita på?
Tack på förhand!
mvh/Peter