Blogg & Insikter

Relaterad information – nästa rankingsignal?

Det pratas om relaterad information inom SEO-communitiet. Kanske är det alla “Vad är-sökningar” som är bakgrunden, kanske är det gamla indikationer som kommit tillbaka till ytan. Kanske är det önskedrömmar om Rankbrain?

Innan vi går in på artikeln vill vi vara tydliga med att vi nu kommer återge, och skapa några egna, spekulationer. Vi brukar vara noga med att skilja på spekulation och fakta inom SEO (viktigt att någon gör det) och vill inte göra något undantag idag.

Det har pratats en hel del om information som är relaterad till men inte direkt matchande den sökning som Google just nu försöker besvara (en som snuddat vid ämnet är Bill Slawski vars blogg alltid är läsvärd om än väldigt spekulativ).  Vi ska ta en titt på fenomenet utifrån en möjlig lösning, snarare än som ett SEO-problem. Det kan vara så att på det viset går det att få bättre förståelse för vad som händer i Mountain View just nu.

Tänk dig Rankbrain…

Tänk dig en självlärande algoritm med målsättning att i just den sökning du gör idag (ofta en sökning som aldrig tidigare gjorts) presentera det bästa sökresultatet. Om man skulle försöka applicera användardata måste man göra det från andra sökningar, eftersom datan för just den här är obefintlig eller mycket liten.

Traditionellt har Google försökt uttolka från innehållet på sidan, innehållet på sajten och inlänkarnas utseende men man skulle i självlärande algoritmers tidsera tänka sig att man skulle kunna använda data från liknande sökningar. Vilken sajt har varit mest uppskattad i ett liknande sökresultat, kanske skulle man kunna lyfta den i det nya?

Jag vill inte påstå att det här är sant, det finns få bevis för att användardata faktiskt skulle användas även om det finns indikationer. Det Google själva presenterat när det gäller till exempel Panda och Pingvin, som är deras två tidigare självlärande algoritmer, är att de använder information som liknar användardata och inte den faktiskt datan. Algoritmerna försöker efterlikna vad en användare skulle tycka.

Du skulle kunna viktas upp på grund av ditt track record

En modell för att ranka innehåll på helt nya sökord skulle alltså kunna vara utifrån hur användarna reagerat på ditt innehåll inom liknande områden. För sökmotoroptimeraren skulle det här betyda ganska positiva effekter.

Rent generellt borde sajter som sökmotoroptimerats väl ha lyckats väl på liknande sökord. En sökordsanalys har förstås gjorts och innehåll som väl svarar mot sökarnas frågor bör ha skapats. Då borde sajten alltså prioriteras även på sökord man inte aktivt jobbat med. Den egenskapen finns i stor utsträckning redan, oavsett om Rankbrain alls tar sådana hänsyn, i och med att du bygger upp en auktoritet, i form av inlänkar, som sedan sprider sig inom sajten.

Du skulle alltså kunna tjäna positioner på grund av ett bra track record, i än större utsträckning än tidigare.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *