Är du en av alla som skrivit längre Meta Decriptions för att matcha de längre utdragen som visats i sökresultaten? Nu backar Google bandet och kortar ner visningen igen.
Vid årsskiftet ändrade Google hur långa utdrag som visades för organiska resultat, man ökade längden till någonstans kring 320 tecken. Vi valde då att inte rekommendera några ändringar och det är vi lite stolta över, det visade sig att våra farhågor var riktiga.
I ett svar till Barry Schwartz skriver Danny Sullivan, som för ett tag sedan gick till Google för att där bli talesperson för sökfrågor följande:
Våra söksnippets är nu kortare i snitt än de senaste veckorna även om de är något längre än innan förändringarna vi genomförde i december. Det finns ingen fast längd för utdrag. Längden varierar baserat på vad våra system bedömer som mest hjälpsamt.
Särskilt för den som har mängder av sidor, till exempel ett stort sortiment av produkter kan det här skapa stora problem. Inte bara behöver man ändra tillbaka från de längre beskrivningarna, Google menar dessutom att du behöver ha olika längd för olika tillfällen eller sökresultat. Det är förstås omöjligt att hantera på många sajter.
Min gissning är att Google i och med detta vill röra sig bort från att visa Meta Description och istället själva förklara innehållet på de sidor de indexerat.