Blogg & Insikter

Längre Meta Descriptions – våra rekommendationer

Om du följer sökmotoroptimering och vad som skrivs så har du säkert inte missat att Google ändrat hur man visar den beskrivande texten på sökresultatsidorna. Det finns nu utrymme för mer text.

Google har börjat visa en större andel text på resultatsidorna, nedan ett exempel med 310 tecken i  sökresultatet. Vi har ännu inte gått ut med en rekommendation om att ändra Meta Description däremot, även om det nu visat sig fungera bra med längre descriptions.

Wikipedias resultat på sidan för SEO

I jämförelse med det klassiska utseendet kan man nog utgå från att en så pass mycket större träff kan ge högre andel klick än en som upptar mindre yta.

SEO.n.nu i samma sökresultat

Det finns alltså att tjäna på att förlänga sina Meta Descriptions men det finns en liten risk med det. För en just nu optimal sida vill vi nog säga att allt talar för att du ska ha längre beskrivningar men det har hänt förr att Google snabbt rullat tillbaka förändringar lika denna. Beroende på hur många sidor, och alltså vilken textmängd, du har kan det vara väldigt mycket jobb att uppdatera alla beskrivningar. Att sedan behöva ändra tillbaka är nödvändigtvis inte jätteroligt.

Om du känner att du har tiden (description har liten och ifrågasatt påverkan av ranking) så tycker jag personligen att du ska ändra, men spara i så fall de gamla beskrivningarna ifall du behöver rulla tillbaka.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *