Blogg & Insikter

Att mäta positioner – inte längre elementärt

Förr kunde det räcka med en inkognito-sökning för att veta hur man placerade sig i sökresultaten. Innan det var det bara att söka. Det är inte längre lika enkelt, eller entydigt kanske är ett bättre ord.

Det första hinder den som vill mäta sina positioner i sökresultaten stöter på är geografiska skillnader. Den som följer vårt nyhetsbrev vet att Google nu hanterar i princip alla sökningar som om de vore lokala. Problemet här är att du kommer ranka olika på dina sökord beroende på var i landet du söker. Det finns ingen default.

Du behöver göra ett val

Som SEO-byrå rensar vi i så stor mån som möjligt från geografi i de mätningar vi gör, det går att få en “icke-geografisk” position från Google. Det är däremot inte alls säkert att det alltid är det bästa värdet. Kanske är positionen i Göteborg eller Stockholm viktigare?

Bäst för att kunna mäta förändring över tid, vilket nästan alltid är viktigast för oss, är att rensa för geografi. De lokala resultaten kan svänga ordentligt beroende på en lång rad faktorer och det gör att det blir svårövervakat. Det här skapar också problem för de verktyg som finns där ute och de visar väldigt ofta olika resultat. För att kunna värdera sina insatser behöver man alltså i princip hålla sig till ett verktyg och inte hoppa mellan, alternativt mäta parallellt i flera olika. Vi använder själva ett antal olika, i första hand mäter vi med följande:

  • AWR (Advanced Web Ranking)
  • Nightwatch
  • Sistrix
  • Inkognitosöknignar via proxy

De olika metoderna har olika styrkor, Sistrix som jag personligen bedömer som den svagaste av dem har en annan fördel, det går att få historisk data på något man tidigare inte bevakat. AWR är enligt våra bedömningar det mest exakta men deras API är å andra sidan totalt värdelöst. Inkognitosökningar via proxy är dåligt men oerhört snabbt och du får också en ögonblicksbild av sökresultatet.

Sökhistorik

Sökhistorik är också något som skapar stora problem, särskilt som det inte tvunget gäller bara dig. Google har full kapacitet att se var en sökning kommer från. Vi märker det till exempel på att vi ofta arbetar via ett IP kopplat till Stockholm men efter ett tag har Google kopplat det till Örnsköldsvik (eller någon annan norrländsl ort).

Enbart inkognito räcker alltså inte för att rensa helt här, Google vet också vilket IP du finns på.

Ta med dig från den här artikeln

Sammanfattningsvis, det är svårt att säga att det egentligen finns en position som du håller. Det finns ett snitt och det finns positioner som du håller på en viss plats. Det du måste göra är att prioritera vad som är viktigt.

För att kunna mäta förändring över tid behöver du bestämma dig för en linje och följa den.

Testa vårt verktyg

Efter att den här artikeln skrevs har vi satsat på ett verktyg som gör lokala sökningar överskådliga. Testa vårt verktyg för lokala sökresultat så kan du enkelt få en snabb bild av hur resultatet ser ut på en viss ort.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

24 januari, 2018

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *