Om du googlar “Change without regret” kommer du få hundratals självhjälpsböcker. Konstigt nog kan det vara en oerhört viktig läxa för ett företag, snarare än för en person som försöker förbättra sig själv och sitt liv. Att ändra sig utan att känna ånger är en framgångsfaktor för ett företag.
Den som känner mig vet att självhjälpsböcker inte ligger bland favoritlektyren. Både den typ av företagslitteratur som tangerar självhjälp och den typ av böcker som går ut på att man ska må bättre ratas av mig. Inte av anledningen att de är värdelösa utan av anledningen att det inte går att veta vilka som är något att ha. Trots detta har jag plöjt företagslitteratur, en av fördelarna med att läsa väldigt snabbt är att man kan ta sig igenom samlingar med böcker trots att man väntar sig att det matnyttiga i den inte ska vara särskilt mycket.
Vad har all denna företagslitteratur gett?
En hel del faktiskt och jag kan faktiskt rekommendera några. Flera av dem är förstås mycket välkända men för att vi ska kunna gå vidare tänkte jag ge en liten lista om 4 böcker värda att läsa om du inte (mot förmodan) gjort det:
- Brilliant Manager av Nic Peeling.
- Good to Great av Jim Collins
- Freakonomics, av Dubner och Levitt
- The Long Tail av Chris Andersson
Notera att det inte finns något på listan av Simon Sinek och notera också att 4-timmarsveckan inte heller finns här. De är åtminstone lika välkända som de ovan men jag tror inte att de vet vad de pratar om.
Att ändra utan att ångra
En av de många lärdomar jag har dragit av mitt plöjande av litteratur (vi arbetar tydligt enligt en soppa av modeller) är värdet i att kunna ändra sig som organisation.
Ibland fattar man fel beslut (och ofta är det bättre att fatta ett beslut oavsett vad det är än att inte fatta något alls). Ibland fattar man beslut som då var rätt men som sedan blir fel, eftersom världen ändrar sig.
Att då ändra sig är ett styrketecken. Att acceptera att man fattade fel beslut, ändra det och gå vidare, utan att älta felet, är det enda sättet ett hälsosamt företag kan agera.
Har vi fattat en massa felaktiga beslut på senaste tiden?
Nej, jag tycker faktiskt inte det (det är ju svårt att veta på förhand). Vi har som så många andra haft en pressad situation på grund av läget men vi har gått starkt framåt på flera fronter. Vår resultatbaserade SEO har varit en rungande succé trots att det är kräftgång i marknadsföring generellt.
Däremot så har vi fattat beslut och ändrat oss många gånger under åren. Eftersom vi också lever med bilden att det är bättre att agera än att inte göra det så blir det ibland beslut som inte är perfekta, då ändrar vi oss utan att ångra oss.