Blogg & Insikter

Så misslyckas du med SEO i tuffare segment

Att göra SEO i de svårare segmenten, tänk sådana där pengarna är väldigt direkta som finans, spel och en del andra onlinetjänster, är komplexare än det verkar. Saker du gör får nämligen konsekvenser långt senare.

Jag har ungefär 15 år i ryggsäcken när det gäller SEO inom dessa svåra segment och skulle vilja dela med mig av en erfarenhet. Det är att det ofta dyker upp nya aktörer som tänker att de är riktigt vassa. Ofta för att de vid något tillfälle tagit bra positioner på något annat eller kanske har de till och med lyckats ok med en affiliatesajt som drivit intäkter under ett år. Problemet är att framgångar under ett år inte är det samma som framgångar under en längre period.

Titta på grafen ovan. Det är en spelsajt som presterat bra under många år, mellan punkten 1 och 2 passerar år. Den resan har gått generellt uppåt på det sätt som SEO ser ut, två steg framåt och ett steg bakåt. Det där är sinnebilden för en hälsosam tillväxt i sökresultaten.

Alldeles innan punkten två händer något, man byter specialist. Till att börja med ser det väldigt bra ut och man poppar upp fint i sökresultaten. Det som är svårt att gissa sig till för en utomstående är att det val man gör där några år senare kommer resultera i fritt fall vid punkt 3. Vad var det då som hände?

Vad händer vid punkt 3?

Till att börja med så hände det faktiskt långt innan. Man gjorde något som såg mycket likt ut det som gjorts under uppgången men inte riktigt. Om man vill hålla positioner under långa perioder, vilket de flesta vill även om en del har en strategi som går ut på snabba pengar och bränna sajten samtidigt, måste man förstå hur det man gör idag påverkar om några år.

Ofta är det svårt att sätta fingret på när något kommer att hända, Google är tämligen irreguljära när det gäller körningar och kontroller av olika slag. Det som har hänt i punkt 3 är att ett filter har körts, ett filter som slår mot något man inte tänkt på sedan punkten 2.

Spelbranschen är tuff och det är svårt att rekrytera skickliga sökmotoroptimerare dit. Ofta innebär ett jobb inom branschen en flytt till ett annat land och när man har både grädden och moset hemma lockar det kanske inte så mycket. Det gör att man inte har så stort urval. Det går att ha tur och få tag på rätt person ändå förstås, det finns många som är skickliga, men konkurrensen på sökorden är mördande och det vi ser ett exempel på här är helt enkelt någon som inte arbetat i så hög konkurrens någon gång tidigare.

Besluten som fattades vid punkt 2 var helt enkelt inte tillräckligt långsiktiga.

Vad ska man göra nu då?

Det kan vara så att det är en riktigt lång väg tillbaka. Ibland är Google så pass sura att det måste passera tid. Ibland går det snabbt att lösa, mer förtroendesignaler eller en upprensning i länkprofilen och man är välkommen tillbaka i värmen.

Min gissning är att det här kommer ta ett tag, jag ser det ju bara från utsidan så det är inte superenkelt att säga men det ser komplext ut.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *