Blogg & Insikter

Å, Ä och Ö i domännamn – Hur påverkar det min SEO?

Ända sedan IDN-domänerna dök upp har frågan ställts dagligen. Är det bra eller dåligt med Å, Ä och Ö i namnet?

IDN står för Internationalised Domain Names och är domäner som innehåller andra tecken än de standardiserade, A-Z, 0-9 och streck. För svenskar handlar det i allra störst utsträckning om att man nu kan använda Å, Ä och Ö men det finns en lång rad andra tecken som fungerar.

När IDN-domänerna först dök upp var det svårt för webbläsare och mailklienter att hantera dem och rätt många onlineplattformar accepterade dem inte, om man förväntades uppge en webbadress. Det går att skriva om dem och det finns gott om verktyg online för det för den som inte kan men som exempel skulle Bråth.se se ut så här: xn--brth-roa.se

Hur funkar IDN-domäner i sökresultaten?

Idag klarar nästan alla webbläsare och alla andra applikationer av att hantera IDN-domäner. Google gör det också.

IDN-domän i Googles sökresultat

Vi har sett riktigt bra utveckling för domäner där IDN-varianten är exakta sökordet, tänk till exempel Ångbåt.se. Trots detta väljer många att använda internationaliserade varianter, med A, A och O. Vi själva har valt att heta Brath med A och domänen spelade viss roll även om huvudanledningen var de många utländska kunder vi har. För SEO i Sverige vill jag påstå att internationaliserade domäner bara är av tradition. Det finns inget behov för det idag, det är bara det att alla är vana att skriva om svenska ord på det viset.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

2 kommentarer

    Hej Magnus,

    Skulle du säga att URL med keyword i spelar stor roll? Tänker om keyword är ‘naprapat jönköping’ – vill man använda URL naprapatjönköping.se då eller naprapatjonkoping.se? Tappar man “effekten” av keywordet i URL om man stapar med jonkoping istället för jönköping?

    Tack på förhand, och tack för en bra artikel.

    Mvh,

    Svara

    Hej Fredrik,

    Till att börja med, spelar det stor roll? Det har fortfarande en påverkan trots att Google hävdar att det inte spelar roll. Om vi pratar sökord i domännamnet som i dina exempel så kan det, min teori, vara så att det är minskad risk för negativa konsekvenser av exakt match-länkar och att man därigenom har en fördel. Så här tänker jag:

    En ansenlig andel av alla sajters länkar kommer vara själva domänen. Om den exakt motsvarar sökordet du vill synas på är det ändå inte onaturligt. Där en annan domän (exempelvis bossesaktiebolag.se) som skulle få massor av länkar med texten Naprapat Helsingborg, Stockholm eller liknande mycket väl kan få dessa länkar borträknade på grund av att det ser onaturligt ut. Det kommer ske i mindre utsträckning om sajten faktiskt heter sökordet.

    Vi har på senare år sett att domäner med Å, Ä och Ö faktiskt presterar väldigt bra, bättre än motsvarande med A, A och O. Vi har däremot för lite data för att säga detta säkert.

    Svara

Lämna ett svar till Fredrik Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *