Jag är inte en verktygsälskare, jag har totalt 6 appar installerade på telefonen, jag gör i första hand bedömning av sökords konkurrens okulärt och jag är i grunden tveksam till alla SEO-verktyg. Det finns några verktyg jag använder dagligen däremot. Idag ska vi prata om Google Analytics.
Google Analytics är ett kraftfullt verktyg för att mäta trafiken på din sajt och det kostar inte en krona. Du kan se vilka sidor dina besökare besöker före de registrerar dig i ditt nyhetsbrev (så att du vet vilka sidor du ska pusha för när du vill få fler sign ups). Du kan se vilka sökord i din Adwordskampanj som fungerar allra bäst (så att du kan satsa mer där) och du kan se vilka sidor som får dina besökare att vända i dörren (så att du kan förbättra dem).
Jag föreläste i förra veckan i Sundsvall och vid en handuppräckning svarade 4 av 22 att de använde Google Analytics, om det varit en hockeyutbildning hade jag gått med på siffran men det var om marknadsföring på nätet. Visst är jag medveten om att alla inte älskar data men ditt analyticskonto är hjärtat i din verksamhet om du vill sälja något på nätet. Det är inte komplicerat att använda och du har tillgång till massvis med användbar information. Bara den lilla detaljen att du med ett enda musklick kan få fram vilka kanaler som genererar kunder, nog vill du väl veta det?
Inom sökmotoroptimering eller Adwords är Analytics (det måste inte tvunget vara Google Analytics men jag ser ingen anledning att använda något annat) så pass viktigt att jag spenderar tid varje dag i analyticsdatan. Om du inte redan gör det så avsätt en stund, åtminstone en gång i veckan, till att förstå vad som händer på din sajt.